Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överförmyndaren: "Man måste väcka talan inom tre år"

/
  • Att ta sig fram i myndighetsvärlden kan vara nog så svårt även utan en svår sjukdomshistoria.
  • Filip känner sig trängd mellan myndighetspärmarna.
  • Det är svårt att gå vidare med tiotusentals kronor i skulder.
  • Filip är besviken på Malmö Stads hantering.

"God Man hör inte av sig" skriver Försäkringskassan i sin rapport. Och överförmyndaren har inga problem med det. Dala-Demokraten har sökt chefen för överförmyndaravdelningen Johanna Tinghammar Bruck för en kommentar.

Annons

LÄS OCKSÅ: God man inte så god

LÄS OCKSÅ: Svårt att byta god man

LÄS OCKSÅ: SKL: Överförmyndaren måste inte anmäla

Filip från södra Dalarna fick en skuld till försäkringskassan skickad till sin gode man, men den gode mannen informerade aldrig om skulden. Nu har skulden vuxit till nästan det dubbla på grund av räntan. "God Man hör inte av sig" skriver Försäkringskassan i sin rapport, som Dala-Demokraten tagit del av. "Ingen anmärkning" skriver Malmö Stads överförmyndaravdelning i sin slutrapport om godmanskapet.

Filip tog hjälp av en god man för att få hjälp med sin ekonomi under sin sjukdomsperiod. Under perioden visade det sig att Filip fått 38 940 kronor för mycket i sjukpenning. Försäkringskassan försökte åtgärda felet redan i maj 2009 genom att kontakta den gode mannen. Men den gode mannen har inte hört av sig till Försäkringskassan, och under tiden har räntan vuxit till över 20 000 kronor.

Kommunen vill inte ta något ansvar för den uppkomna skulden eller räntan. På sluträkningen, det vill säga den rapport som avläggs när ett godmanskap upphör, står det att kommunen granskat den gode mannens hantering av sin klients ekonomi, men att det inte finns några anmärkningar på genomförandet.

Filip fick själv inte reda på att han hade någon skuld innan januari 2016. Då ringde han upp överförmyndaren, den avdelning på Malmö Stad som har ansvaret för godemanskapet.

– De ville inte ta tag i ärendet. De hänvisade till att det är ett gammalt godmanskap, säger Filip.

Han uppmuntrades att själv ta kontakt med den gode mannen för att få ärendet ur världen.

– "Du får prata med din gode man och reda ut det själv", sa de till mig.

Filip skrev då ett brev till den gode mannen, men något svar kom aldrig. Trängd mellan kommunens ovilja att hjälpa honom och Försäkringskassans indrivningsbeslut kände sig Filip tvungen att skriva upp sig på en avbetalningsplan. Det kommer ta sex år för honom att betala av sin skuld, enligt planen.

När Dala-Demokraten ringer till Överförmyndaravdelningen i Malmö Stad vill de inte prata om det enskilda ärendet, som är förlagt med sekretess. Därför ställer Dala-Demokraten några teoretiska frågor. Avdelningschefen Johanna Tinghammar Bruck på Malmö Stad svarar på telefon.

Rent teoretiskt, om någon får en skuld på 38 940 kronor under perioden mellan den 15 oktober 2008 och 28 februari 2009, då personen har en god man från Malmö Kommun, har inte den gode mannen skyldighet att berätta det för sin klient?

Jo det är självklart meningen att man ska berätta allt som har med klientens ekonomi och myndighetskontakt att göra, säger Tinghammar Bruck.

Men om man rent teoretiskt inte får den informationen som behövs, vad händer då?

– Då måste vi såklart utreda om det skett några felaktigheter, svarar hon.

Om ett sådant teoretiskt misstag leder till tiotusentals kronor i merkostnader för en klient, vad kan klienten göra då?

– Man måste väcka talan inom tre år. Då kan man göra anspråk på skadeersättning. I första hand från gode mannen, men även från oss på kommunen, säger Avdelningschefen Johanna Tinghammar Bruck.

Så om en person rent teoretiskt fått en skuld i oktober 2009 så är det preskriberat nu?

– Nej. Det är tre år från det datum då klienten fått meddelandet om att förvaltarskapet upphört.

Så om man fått besked från er att förvaltarskapet upphör den 12 november 2013 så har man fram till den 12 november 2016 på sig att begära skadestånd?

– I teorin, ja.

Annons