Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30 000 gästnätter är kopplade till publiken

/

Annons

- Dalhalla är Dalarnas ishotell.
Det konstaterar Bo Pettersson och hänvisar till en färsk undersökning om Dalhallas betydelse för turismen i Siljanskommunerna.
30 000 gästnätter är direkt kopplade till Dalhallapubliken.

Det är en tiondel av totala antalet gästnätter i Siljansregionen. Turismens utredningsinstitut har på uppdrag av Region Siljan gjort en undersökning bland 2 000 besökare på Dalhalla i somras.
De fick svara på frågor om sitt Dalhallabesök, men även på den övriga turistkonsumtionen i samband med konserterna.

Spenderar mest

- Besöksnäringen är en av de viktigaste delarna för regionen. Vår utgångspunkt var hur vi ska stötta Dalhalla för att få ett lyft för regionen, säger Bo Pettersson, Region Siljan.
Hälften av dem som svarade uppgav att de övernattade i Siljansområdet i samband med Dalhallabesöket. De flesta av dem betalade för sitt boende på hotell, stugbyar och vandrarhem.
De besökare som spenderar mest är operapubliken. Där ligger dygnskonsumtionen på drygt 800 kronor, jämfört med drygt 600 kronor för besökare på andra konserter.
- Operapubliken stannar längre, äter dyrare och har mer pengar att röra sig med, konstaterar Dalhallas vd Håkan Ivarson.

”Slår in öppna dörrar”

Den genomsnittliga totalkonsumtionen för en turist som siktat in sig på en Dalhallakonsert ligger på strax under 2 000 kronor. Och då är inte biljettpriset inräknat.
Håkan Ivarson är inte överraskad av undersökningens resultat. Den överenstämmer till största delen med de egna publikundersökningar som Dalhalla gjort.
- Den slår in öppna dörrar. Vi vet exempelvis sedan tidigare att våra evenemang vänder sig till en medelålders publik.
Men en sak förvånade ändå honom.
- Jag hade inte trott att det är mer dalfolk på operaföreställningarna än på andra evenemang på Dalhalla, säger han.
Region Siljan ser undersökningen som en förstudie, för att stötta Dalhalla i rollen som besöksmotor för Siljansregionen.
80 procent av de 2 000 som svarade uppgav att de kom till Siljansområdet på grund av Dalhallabesöket. Men det måste gå att få ut med av dessa besök, säger kommunalrådet Jonny Jones.
- Här finns väldiga affärsmöjligheter. Om de stannar bara en dag längre så skulle det betyda oerhört mycket, säger han-


BIRGIT NILSES GRÖNDAHL
023-476 43
birgit.grondahl@daladem.se

Mer läsning

Annons