Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bitten Jonsson uppmuntrade till att förändra sitt liv i små steg

Annons

Socker sänker självkänslan och gör att det ”sotar igen” inne i kroppens celler.
Bitten Jonsson rekommenderar däremot kokosfett, trots att det innehåller mycket mättat fett.
- Jag brukar äta en stor sked kokosfett på eftermiddagen, berättade hon under sin föreläsning för elever och lärare på Dahlandergymnasiet i går.

En kubikcentimeter av hjärnan innehåller fler kopplingsmöjligheter än den smartaste dator. Hjärnan utgör två procent av kroppen, men behöver 25 procent av näringen.
- Känns det i hjärnan när man blir kär? Nej, men alla tankar och känslor börjar i hjärnan, förklarar Bitten Jonsson.
Och hjärnan behöver rätt näring för att fungera bra. Bitten berättar att bland de sockerberoende som kommit till henne för hjälp är det många som säger att de tröstäter för att de har dålig självkänsla. Men det är sockret som är orsaken. Socker, liksom heroin, sänker självkänslan.
- Man kan bli deprimerad om man stoppar i sig en massa skräp, konstaterar Bitten Jonsson

Sotar igen

Vad man äter påverkar en såväl psykiskt som fysiskt.
- Att man blir tjock och får hål i tänderna av att äta för mycket socker, det är bara toppen på isberget, säger Bitten Jonsson.
Hon jämför mitokondrierna, cellens ”kraftstationer”, med värmepannor. Att få i sig för mycket socker liknar hon vid att elda med för mycket pellets
- Då sotar pannskrället igen.

Extra virgin

Förutom socker så varnade Bitten för transfetter, sötningsmedel, tillsatser, koffein och kakao. Men även om transfeteter bör undvikas, så ska man ska inte vara ”fettskrämd”. Smör, Bregott, kallpressad olivolja, kallpressad rapsolja och kokosfett är de bästa fetterna, enligt Bitten.
- Kokosfett är fantastiskt att steka i eftersom det inte ändras när temperaturen blir hög.
- Jag brukar äta en stor sked kokosfett på eftermiddagen när jag är trött. Men kom ihåg, den måste vara kallpressad, extra virgin, köp inte den där silvriga förpackningen som finns i affärerna.
Det tar några veckor att ställa om från sockerförbränning till fett- och proteinförbränning, förklarar Bitten. Under den perioden kan man må dåligt.

Små förändringar

För att må bra är det att äta rätt, fysisk aktivitet och tillräckligt med sömn som gäller. Man ska också tänkta på sin mentala hälsa, till exempel vilka miljöer man vistas i och vilka man umgås med.
- Fokusera på de bra sakerna du kan tillföra istället för på vilka dåliga vanor du borde ta bort. Gör inga drastiska förändringar, gör små förändringar varje dag, avslutar Bitten.

ANNA ENBOM




FOTNOT: Bitten Jonsson är utbildad sjuksköterska. Hon är nykter alkoholist, före detta rökare och före detta sockerberoende. Hon har skrivit boken ”Socker-bomben: bli fri från ditt sockerberoende”.

Mer läsning

Annons