Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvecklingen av förskolan har gett resultat

/
  • -- Det är högre krav på förskolan nu. Vi måste visa att vi har kvalitén, säger rektor Elisabeth Lilja.Från vänster Irene Hellsing (biträdande rektor), Elisabeth Lilja (rekor), Anna-Karn Söderström (konsult) och Ritan Finnman (specialpedagog).FOTO: ANN

Annons


- Det r i vardagen barn lr sig, sger Anna-Karin Sderstrm.
Hon har lett ett projekt med att utveckla frskolorna i Sters innerstad. Mer lyhrdhet och strre frtroende r ngra av resultaten.

Projektet startade i januari 2007. Frsta steget var att gra en gemensam tolkning av lroplanen.
- Det skerstller att alla har samma vrdegrund och frhllningsstt, sger Anna-Karin Sderstrm.

Filmat

Anna-Karin Sderstrm r konsult och har varit med och utvecklat frskolan i flera kommuner. Borlnge och Ster var frst med att anlita henne.
I torsdags hade personalen sin sista handledning med henne, sammanlagt har det blivit tre stycken.
- Vi utgr ifrn vardagen, berttar Anna-Karin Sderstrm.
Personalen har filmat vanliga situationer i frskolan.
- Man lr sig mycket genom att videofilma, sger Solveig Ericsson, lrare p frskolan Trasten.
Som exempel tar hon ett tillflle d barnen byggde kojor.
- Det var frst nr jag sg videofilmen som jag mrkte den dr killen som glmdes bort i bakgrunden, sger hon.

Tillsammans

Solverig Ericsson berttar att frskolan har varit inne p tankesttet frut. Men det var frst i och med projektet som arbetsmetoden tog fart.
- Det var s enkelt nr vi gjorde det tillsammans, sger hon.

Lyssna

I stora drag handlar metoden om respekt och lyhrdhet infr barn och frldrar. Till exempel s lyssnar man mer aktivt p varje barn, tar reda p barnets behov och var i utvecklingen barnet ligger.
- Nu planeras dagarna utifrn vad barnen behver, sger rektor Elisabeth Lilja.

Frtroende

Metoden har gett resultat.
- Barnen mrker att jag verkligen r intresserad och fr drfr strre frtroende fr mig. Till exempel s blir jag oftare inbjuden till lek nu, sger Solveig Ericsson.
- Personalen har blivit mer skra p sin roll och har lttare fr att kritisera varann p ett konstruktivt stt, berttar Elisabeth Lilja.
I mars gr projektet in i sista fasen, d kommer Anna-Karin Sderstrm att g ut i frskolorna och handleda.

ANNA ENBOM

Mer läsning

Annons