Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

100-årig konstruktion ska hålla dagens krav

Annons

Är ångbåten Runn stabil nog att ta passagerare? Hur många kan hon ta ombord?
Skeppsmätning gjordes igår dels för att kontrollera hennes dräktighet, vilket i sjöfartstermer inte betyder graviditet. Det är ett mått på volym och avgörande på hur många passagerare hon kan tillåtas ta.

På plats i Smedjebackens hamn var sjöfartsinspektionens man Gustaf Dillner från inspektionens Stockholmskontor. Det är nämligen inte någon enkel procedur att fastslå om ett fartyg är sjösäkert.
-- I stort sett gäller samma villkor som för moderna båtar, även om det är museala skepp, säger Gustaf Dillner. Passagerare som går ombord förväntar sig ju att en båt ska vara sjösäker.
En del saker kan bortser inspektionen ifrån. Det är sådana saker som formen på skrov. Sjöfartsverkets krav på båtar är mycket specifika på båtar som går i passagerartrafik. Dessa mått stämmer idag inte överens med synen på hur en båt skulle se ut när Runn togs i trafik för 100 år sedan.
Säkerhetskravet är dock i stort sett detsamma som för nybyggd båt.
För att få fram den ovan nämnda dräktigheten användes måttbandet på Runn, men vid komplicerade skrovformer kan mätningarna göras med laser för att sedan ge underlag för ritningar.
Den här dagen ställdes också en annan fråga på sin spets. Hur mycket kränger Runn vid snedbelastning. En preliminär mätning gjordes också av detta. Hur mycket kränger båten när passagerarna flyttar sig från en sida till en annan.
Thorleif Andersson är pensionerad civilingenjör i skeppskonstruktion var ombord för att göra en första kontroll av Runns krängning. Det ska ge en första bild av hur stabiliteten är. Senare ska riktiga krängningsprov övervakas och noteras av sjöfartsinspektör.
-- Det är en tyngdpunktsberäkning i höjdled. Man fastställer båtens g-punkt exakt mitt i båten, säger Andersson.
Här måste det tilläggas att g-punkt inte ska förväxlas med något kroppsligt eller sinnligt hos människan.
-- Genom att man flyttar en känd vikt i sidled i båten kan krängningen beräknas, säger Andersson.
Det är komplicerade uträkningar. Slutresultatet måste stanna vid en krängning mellan en och tre grades för att Sjöfartsverket ska tillfredsställas.

CHRISTER NYMAN
0240-712 22
christer.nyman@daladem.se

Mer läsning

Annons