Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kinahandel öppnar vägar och ger nya idéer

/
  • Numer ska hörapparater vara så små att de helst inte ens märks. Men den tekniska utvecklingen är inte bara av godo. Det medför hanteringsproblem för äldre. Urban Mörås vill nu sälja enkla lättskötta apparater från Kina. En sådan som Anna-Lisa Andersson nu
  • -- Jag kommer att använda den jämt, säger Anna-Lisa Andersson om sitt nya hörhjälpmedel.

Annons

I Anna-Lisa Anderssons hörapparats anpråklöshet finns en poäng i enkelhet. Hon är nöjd med sin lilla hörhjälp och följeslagare på gamla dagar.
- Ofta skjuter vi högt över målet med tekniskt avancerad utrustning, säger företagaren Urban Mörås som försett Anna-Lisa med hörapparaten.
Hjälpmedlet är ett resultat av det samarbete som Smedjebacken knutit med Zhongshan i Kina

Det var under Kinabesöket som Urban Mörås kom på att det fanns behov av en enkel och billig hörapparat för äldre som ni Anna-Lisa Andersson har. Han var med i sällskapet från Avesta, Hedemora och Smedjebacken som under våren gjorde besök i Kina för att knyta kontakter.
- Den resan skulle alla företagare göra. Det är inte ens dyrt. Ett besök behöver inte kosta mer än 20000 kronor. En chans som varje företagare bör ta, tycker Mörås som själv åker ner i september igen.

Sex idéer

Väl spenderade pengar menar Mörås som har ett grossistföretag i Söderbärke som säljer öronproppar. Med sig hem hade han sex idéer som han genast kunde utveckla sitt företag med. Det var idéer som han tidigare inte ens haft en tanke på. En var en förpackning.
- Jag hade en liten påse tidigare, Nu kunde jag få en liten plastask med firmans logga snyggt tryckt. Det var för en billig summa.

Döv mamma gav uppslaget

Anna-Lisa Anderssons hörapparat är en annan idé han hade med sig hem.
- Jag kom på att det här var precis vad min gamla mor behövde. En enkel och billig hörapparat. En gammal människa behöver inte en liten hörapparat som dessutom är svår att sköta. En enkel apparat är fullt tillräcklig för ändamålet.
Den är enklare i utförande och den kan brusa lite, men det är inget som en äldre människa ens hör förklarar Mörås.
Egentligen sökte han en mer avancerad hörapparat, men sådana hittade han inte där de var. Nu blir det ny resa i september. Hans egentliga skäl för resan var att hitta batterier till hörapparater. Den sökningen lyckades. Här fanns batterier till en tredjedel av kostnaden.
- Inhemskt producerat i Kina är billigt. Det finns till en tredjedel av vårt pris. Är det saker som de tvingas importera detajer till blir det inte lika stor prisskillnad. Det kan då röra sig om 25 procent lägre pris.

Två aspekter

Det finns två aspekter på handeln med Kina, vilken nu Smedjebackens kommun uppmuntrar med liv och lust. Dels de billiga saker, men också att det är den kanske största tillväxtmarknaden i världen just nu. Det finna alltså möjlighet att sälja till Kina också. Inte bara köpa.
- Vi skrev ett avtal om att fortsätta samarbetet. Ett "letter of intent". Vi trodde väl inte vi skulle kunna skriva avtal så snabbt, men så blev det, säger kommunalrådet Leif Nilsson.
- Avtalet är en inkörsport till Kina för våra företag, menar Nilsson.

Kontakterna är avgörande

Det är nu Lennart Silfverin som ska vara "inkastare" och se till att kanalerna brukas. Han ska jobba mot de företag som vill se Kina som en möjlighet.
- Det här är världens chans för våra företag, hävdar Nilsson. I höst kommer det Kina besök hit och då ska vi se till att det blir ett så bra besök som möjligt.
Redan idag finns det en bra öppen kanal in i Zhongshan-provinsen. Det heter Gute, vilket närmast motsvarar vår handelskammare i Sverige. Här finns redan förbindelsen för Smedjebacken etablerad.
- I Kina är personliga kontakterna mycket viktiga, har Mörås lärt sig. Det första en kines frågar när man ringer är om vi känner varandra. Om inte så undrar han om de har gemensamma bekanta. Är det inte så lägger de på luren.
- Har man inte kontakt med Gute i Kina så är det också stopp, säger Lennart Silfverin. Inget görs utan att Gute gett sitt klartecken.
Det är en stor marknad, men den kräver både kunskap och förbindelser.

CHRISTER NYMAN
0240-712 22
christer.nyman@daladem.se

Mer läsning

Annons