Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lennart målar med vårens nyanser

Annons

Rostugnen står reslig i vårsolen. Det är tyst och stilla på hyttområdet. Borta är arbetets slammer sedan decennier tillbaka och årets turister har ännu inte hunnit till hit. Här finns bara akvarellmålaren som med sin pensel skissar av rostugnen pipa. Avklädd från sitt yttersta skal av brädväggar. Den har fångat akvarellmålarens intresse.
Det ljusa spirande gräset, azur skiftande himmel, tegel, slaggsten och grånande träkonstruktion bär vårens nyanser.

De lätta färgerna är som tillhör våren är som gjorda för att återges av lätta akvarellfärger.
Akvarellmålaren är Lennart Jansson, sedan många år lärare i ämnet i Smedjebacken. När han sitter ute så här är det för att "måla inför motivet".
-- Det blir en färgskiss som sedan kan bearbetas hemma. Men det är den första skissen som är det roligaste, säger han.

Ett intryck
ingen avbild

-- Det finns inte någon anledning att göra en bild perfekt. Att återskapa något exakt efter i verkligheten. Det skulle vara lättare att använda en kamera till det. Det är mitt intryck av motivet som jag skissar upp.
Jansson målar slaggstenen i rostugnens pipa i en blågrå ton. Det blir olika nyanser av grått för att ge det levande intrycket av Bergslagens "tegel". Träkonstruktionen i uppfordringsverk skuggas mörkare grått för att ge intrycket av massivt virke.
-- Jag försöker föra över det här på mina elever att det inte ska vara så precist. Att man ska förmedla sitt eget intryck.
I handen har han en fingertjock pensel med fint formad spets som låter färg flyta ut allt efter önskemål.
-- Men det hör till att ha en viss handaskicklighet,

Handaskicklighet
konstens verktyg

Handaskickligheten är Jansson uttryck för det artistiska. Svårigheten är att föra ner och förmedla det där intrycket av motivet till pappersarket.
Penseln i hans hand är kostade honom en gång nära 250 kronor, men är i det närmaste outslitlig.
-- Det är inte särskilt dyrt, säger han.
Han jämför med en dyr pensel. En som är gjord med öronhår från sibirisk sobel. En sorts mård.
-- De som gör penslarna sitter och plockar varje hår för sig för att lägga dem rätt. En sådan kostar 700 kronor.
Den ser buskig ut som en rakborste när den är torr förklarar Jansson. När den blir blöt blir den smal och fin och går att måla tunt med.
Det målaren vinner med sobelns öronhår är en pensel som håller mer färg och därför ger ifrån sig färg längre. Sådant gör akvarellmålaren lycklig.

Ro för själen

Det är inte bara den färdiga bilden som är behållningen.
-- Det är rogivande. Jag hade en elev som berättade att hennes man var så nöjd med kursen. Han tyckte att hon var så snäll när hon kom hem efter kurserna.
Lennart Jansson har haft akvarellkurser i 15 till 20 år nu. Både på Medborgarskolan och ABF. Det är ingen skillnad på färg i det avseendet.
-- Det är mer en cirkel än en kurs numer. För det är elever som återkommer år efter år. Huvudsakligen kvinnor. Män är sällsynta undantag.
Mest sitter man inne och målar men på våren när det blir ljusare på kvällarna blir det en tur utomhus.
Det blir det nu till nästa helg då ska man sitta "inför motivet" vi kvarnen vid Kolbäcksån.
Just nu finns det färdiga akvareller av eleverna att se på hos Tellus vid Kyrkogatan för dem som är intresserade av handaskicklighet.


CHRISTER NYMAN
0240-712 22
christer.nyman@daladem.se

Mer läsning

Annons