Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utbyggnad av tankställen snabbutreds Bättre och billigare än etanolbilar

Annons

Smedjebacken börjar använda elbilar som tjänstefordon i kommunen.
- Den är billig i drift och bra för miljön. Vi kommer säkert att upptäcka att det finns nackdelar, men ungdomar är väldigt miljömedvetna och vi vill gärna locka dem till kommunen, förklarar Nilsson om satsningen.

Kommunen har nu tillsatt en snabbutredning för att vara en av de få kommuner som är med på en lansering av det miljövänliga alternativet tillsammans med bland annat Ludvika.
Tankarna har väckts av Ingenjörsvetenskapsakademin och de föll i god jord i Smedjebacken. Kommunen har nu tillsatt en snabbutredning för att se hur elbilarna fyller sin funktion i kommunen.

Nya tankstationer

Tankarna är att de ska införas på prov, men för att klara detta måste en rad ”tankställen” sättas upp.
- Jag kan tänka mej att det behövs ett antal stationer runt om i Smedjebacken. Det räcker inte med två hål i väggen. Det krävs ett speciellt apparatskåp för laddströmmen måste vara kraftigare.
- Men vi provar att leasa några bilar för att se hur de fungerar i hanteringen. Hemtjänsten skulle kunna använda bilarna centralt i Smedjebacken. För resor långt bort i kommunen krävs dock fortfarande bensindrivna fordon.
En elbil går högst 18 mil på en laddning, men de ska vara möjligt att snabb-ladda.

Etanolflopp

Det blir energibolaget Seab som får se vilka möjligheter det finns att bygga ut dessa nya ”tankstationer”.
- Eftersom vi har vindkraft här i Smedjebacken så kan man ju säga att vi har”vind i tankarna”, skämtar Nilsson.
Det finns en tillverkare som tillverkar en elbil i dag. Ford bygger dessa i Norge.
Leif Nilsson tror att det här är en bra affär.

Halva priset

- Etanolbilarna har ju visat sig vara en flopp. För att få etanol måste vi ju hugga ner all skog.
Elbilen däremot har framtiden för sig. Kostnaden halveras jämfört med bensinbilarna. En bensin som dessutom blir dyrare och dyrare.
Leif Nilsson tror att han redan i september kommer att kunna visa elens förtjänst som drivmedel. Då kommer en kinesisk handelsdelegation på besök. Där finns en mr Fong som fått ett löfte om att få prova eldriven motorcykel.

Mer läsning

Annons