Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalasvit bruten i STCC

Minst en dalaförare har kört hel säsong i STCC varje år sedan 1997.
I år bryts den sviten, ingen dalaförare är anmäld till premiären.
Däremot finns två dalateam på startlinjen, Brovallen Design/Team Kia och PWR.

Annons

STCC startade 1996 och då fanns ingen dalaförare med.

1997 klev en viss Mattias Ekström, från Snickarbo mellan Avesta och Hedemora, in i serien och inledde då en dalasvit som höll i 17 år.

Med följande förare vid ratten: Tomas Engström, Säter, Tobias Johansson, Avesta, Jan Lindblom, Borlänge, Daniel Haglöf, Borlänge, Roger Eriksson, Dala-Järna, Joakim Ahlberg, Krylbo, och Andreas Ahlberg, Krylbo.

Förra året var Daniel Haglöf, Borlänge, och Tomas Engström, Säter, med i STCC men Engströms bolag begärdes nyligen i konkurs och Haglöf väljer nu att satsa på att bygga upp sitt team.

– Jag tycker om att köra racerbil men jag väljer att göra det som är bäst för teamet. Det finns andra chaufförer som kan göra lika bra sportsliga resultat som mig, men det är bara jag som kan lägga ner den tid som krävs för att bygga teamet till det jag vill ha, att vi ska kunna konkurrera med Volvo och West Coast Racing, säger Daniel Haglöf.

Han utesluter dock inte en comeback i framtiden.

– Nej. Men först måste jag bygga ett team och företag som är mer självgående än vad det är idag.

Haglöf överraskade hela motorsverige när han kontrakterade 24-årige finländskan Emma Kimiläinen att köra teamets Saab.

– Jag tror att Emma har väldigt bra potential att göra bra resultat. Hon visade på testerna vad hon är kapabel till.

Målet var att köra ett tvåbilsteam, kommer ni med en andra bil under säsongen?

– Chansen är ganska stor att det blir så. Vi har det valet om vi vill och mycket tyder på att vi kommer med två bilar till Göteborg, Solvalla och Mantorp. Det är de tre viktigaste tävlingarna för vårt team, säger Haglöf.

Vem vinner STCC 2014?

– Det gör Fredrik Ekblom.

Avesta-teamet Brovallen Design/Team Kia kommer till premiären med tre bilar.

Teamchefen Tobias Johansson och nya samarbetspartnern Kia har en uttalad satsning på unga förare. Äldst är Linus Ohlsson från Göteborg med sina 23 år. Mattias Lindberg, Hässleholm, är 20 år och Andreas Wernersson, Kvänum, är 19 år.

– Det ska bli trevligt att komma igång och jag ser fram emot premiären med tre lovande juniorer i teamet. Alla tre är tillräckligt bra för en plats bland de fem bästa, säger Tobias Johansson.

Team Kia/Brovallen Design har gått i bräschen för den generationsväxling som nu sker i STCC, något som gör säsongen oviss.

Kvar är rävar som Fredrik Ekblom, Thed Björk, Richard Göransson och Fredrik Larsson. Men ingen vet egentligen hur bra förare som Andreas Wernersson och Mattias Lindberg är i den konkurrensen. Att Linus Ohlsson är vass behöver ingen tvivla på, han tog två racesegrar i TTA 2012 (tvåa totalt) och han tog två racesegrar även i STCC 2013.

– Det nya tävlingsformatet med bland annat omvänd startordning i ett av racen kommer att göra racen ovissa, säger Tobias Johansson, som också gläds åt att ha en bilimportör i ryggen.

– Engagemanget från Kia är suveränt och det känns jäkligt kul att vi har ett treårsavtal, det ger stabilitet och trygghet i verksamheten.

Vad har du för sportslig målsättning med säsongen?

– Vi ska jaga pallplatser och förhoppningsvis någon seger. Kan någon av våra förare vara topp-fem totalt är det bra.

Vem vinner STCC 2014?

– Förhoppningsvis en Kia-förare.