Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalateam satsar vidare

STCC-finalen blev en välkommen framgång för Avestateamet Brovallen Design i och med Jocke Mangs två tredjeplatser (se artikel intill).Och både Brovallens ägare Tobias Johansson och Daniel Haglöf (som både tävlar och samtidigt driver PWR-teamet) aviserar redan nu en fortsatt satsning. Haglöf och PWR siktar dessutom på att komma till start med minst två bilar 2014.

Annons

Haglöf startade sin satsning förra säsongen i dåvarande TTA med en bil. Satsningen har fortsatt i år i STCC på samma sätt och till nästa år ska teamet växa.
– Vi kan inte vinna mästerskapet med ett enbilsteam, det är för många saker som går på chans när vi inte kan jämföra data mellan bilarna, säger han. Och Haglöf säger att planerna är långt gångna.

– Nu har vi gjort två år och lärt oss vad som krävs för att bli ett toppteam. Vi behöver fler bilar och en större budget. Vi har redan nu färdiga huvudsponsorer till två bilar, säger Haglöf men framhåller att han inte tänker göra någonting halvdant.
– Det handlar om en treårssatsning, det är det vi jobbar stenhårt för. Vi kommer inte att trycka igång ett halvfärdigt projekt, då får vi ingen arbetsro och vi kommer att tvingas kompromissa och då är det lika bra att låta bli.
Haglöf säger att teamet har många idéer om hur verksamheten ska utvecklas, bland annat är ambitionen att göra en juniorsatsning.

Hur ser du på chanserna att lyckas med alla planer?
– Det känns positivt.

Även Tobias Johansson siktar alltså på att fortsätta med två bilar även 2014.
– Minst två bilar är målet, säger Johansson, som precis som många andra inom svensk racing får jobba hårt för att hitta finansiering för verksamheten.
– Därför är det jättekul att vi redan nu knutit upp två nya partners inför 2014.
Precis som Haglöf vill Johansson sjösätta en juniorsatsning i framtiden.
– Det finns många unga och duktiga förare i svensk racing. Vi gav 18-årige Andreas Wernersson chansen den här helgen och han blev helgens utropstecken genom att bli sexa och nia, sade Johansson.

Tomas Engström driver det tredje dalateamet i serien men han avvaktar med att lämna besked om framtiden. Engströms deltagande i år blev klart sent och teamet har haft svårt att komma ikapp övriga som har ett års erfarenhet av den nya STCC-bilen.
– Vi väntar och ser vilka beslut som tas. Det är otroligt svårt att komma in i det här konceptet som nytt team när vi inte får testa. Vi behöver testtid och en rejäl budget för att kunna komma ifatt, säger han.

Lars Ingvar Eriksson