Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vill satsa på Bergslagsbanan

Det satsas för lite på Bergslagsbanan tycker kommunerna som ingår i Partnerskap Bergslagsbanan.
– Den är viktig för hela Sveriges export, säger Jan Bohman (S) som är kommunalråd i Borlänge.

I går träffades representanter från de 14 kommunerna i Partnerskap Bergslagen i Örebro för att diskutera Bergslagsbanans behov av investeringar.

Bland annat ingår kommuner som Borlänge, Gävle, Filipstad och Karlstad i gruppen.
– Bergslagsbanan är en del av det godstråk som börjar i Gävle och slutar i Göteborg, förklarar Jan Bohman som deltog på ­mötet i går.
– Svenskt Näringsliv brukar säga att ”på den här sträckan så har du 40 % av Sveriges exportindustri”.

Enligt en av experterna som fanns på plats i Örebro, ­menade denne att den närmare femtio mil långa sträckan är i behov av ­omedelbar upprustning för närmare en och en miljard kronor.
– Det jag har valt att lyfta fram är det behov som finns längs sträckan. Trafikverket är bra på att visa att det finns behov, sedan sätter ­regeringen upp en del anvisade pengar. Men vi anser att de anvisade pengarna inte räcker till oss, säger kommunalrådet.

Bangården i Borlänge är redan ett av Sveriges främsta omlastningsområden för gods, menar Jan Bohman. Lägg därefter till de framtida transporterna från den planerade gruvdriften i ­länet.
– Där handlar det ju om otroliga mängder som ska transporteras på vägarna, säger Jan Bohman.
I Bergsslagsbanan ingår även en framtida utbyggnad av ett dubbelspår mellan Falun och Borlänge. Det är en del som är en ”viktig delsträcka” i Bergsslagsbanan, menar Bohman.

Han skulle gärna vilja se att dubbelspåren byggs utåt från de båda städerna och blir en del av Bergslags­banans framtida upprustning.
– Den här upprustningen är inte bara viktig för oss som bor längs stråket, utan även för stora delar av den svenska exportindustrin.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se