Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Elflyg på Dala Airport?

En politisk debatt om subventionerna till bland annat Dala Airport pågår.

ledarplats den 22 mars hävdar Robert Sundberg i DD att den kritik som riktas mot subventionerna är kortsiktig och riktad mot dagens flyg med dess klimatpåverkande CO2-utsläpp. Kortsiktig därför att teknik för elflyg är under utveckling. Här pekas på att tester redan pågår av mindre plan och att Norge har som mål att korta flygdistanser, upp till runt 40 mil, ska trafikeras med elflyg 2040. Budskapet till politikerna är att detta tål att tänkas på i debatten om subventionerna.

Men har utvecklingen av elflyget verkligen någon betydelse för subventioneringen av Dala Airport? Trafikplikten för inrikesflyget är sedan några år tillbaka borttagen. Här är tåget nu alternativet och ett steg i rätt riktning för att få ner CO2-utsläppen.

Att Norge har som mål att ha kvar flyget även på korta distanser har med topografi att göra, utbyggnad av järnvägen inte ett realistiskt alternativ där. Som jämförelse kan nämnas att Frankrike i början av Coronaepidemin gav ekonomiskt stöd till Air France med villkoret att kortare sträckor än 40 mil inte längre fick trafikeras. Tåg skulle gälla.

Beträffande utlandstrafiken finns väl inga som helst skäl att subventionera. Det handlar ju om nöjesresor. Elflyg är visserligen under utveckling och optimismen stor. Tron på att det alltid finns tekniska lösningar gör att vi skjuter klimatproblemet framför oss. Realistisk kommer vi inte att ha elflyg på längre distanser, exempelvis till Kanarieöarna, inom överskådlig tid.

Att den som bidrar till utsläpp av CO2 ska vara med och betala måste vi vänja oss vid.

Bert Andersson Falun

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips