Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: För framtida samarbete med Afrika krävs god utbildning

Annons

Hur länge kommer biståndet till Afrika på en procent finnas kvar, innan det blir en föråldrad kvarleva med kolonial underton, som inte svarar mot Afrikas behov?

Afrika utvecklar ett eget samarbete genom ett frihandelsavtal mellan ett stort antal afrikanska stater. Utvecklingen påverkas idag i stor uträckning av Kina, som inte styrs av några procentmål i bistånd utan genom ekonomiska avtal och de vill ha något i gengäld.

I Afrika verkar även många ideella och religiösa organisationer som har egna agendor och projekt, inte sällan oberoende av mottagarlandets behov.

Internationella mastersprogram, som det i Falun, är en förutsättning

Hur ska Sverige och EU agera i ett kommande samarbete med afrikanska stater efter enprocent-eran?

Det avgörande är att komma ifrån synsättet "hjälparen-den hjälpta". Kunskap och deltagande på lika villkor kommer minska riskerna för korruption och annat som hämmar utvecklingen, inte bara i Afrika. Att ”förstå” Afrika är en förutsättning för konstruktiv "hjälp”. Och för att förstå krävs kunskap.

I Falun ges sedan många år ett internationellt mastersprogram i samarbete med universiteten i Bologna och Uleåborg. Studenterna kommer från ett stort antal länder, europeiska och ickeeuropeiska.

Internationella mastersprogram, som det i Falun, är en förutsättning för en ömsesidighet i arbete och diskussioner kring Afrikas utveckling i relation till bland annat Europa - och då inte bara ekonomiskt utan bredare än så och inte utifrån ett kolonialt, ovanifrånperspektiv där Afrika ska undervisas.

Ekonomiprisets mottagare fick priset med motiveringen "för deras experimentella ansats för att mildra global fattigdom". Det är ett exempel på studier som kan tillämpas direkt i de undersökta länderna vid uppbyggnaden av skola, hälsovård och ekonomi på mikronivå, fritt från biståndsperspektivet. Det är exempel på tillämpbar faktaunderbyggd kunskap men som inte är kulturellt neutral, utan där implementeringen kräver bredare kunskap som ges vid och genom afrikanska studier.

Bertil Malmodin tidigare student vid African studies och läkare periodvis i Kenya/Zambia

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips