Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Härskarteknik i strid om kollektivtrafik

Den infekterade striden om kollektivtrafiken bär alla kännetecken av härskartekniker på hög nivå. I detta fall utövade av ett regionråd. Vi tycker det är dags att skruva upp tonläget och tala klarspråk. Men nu till saken:

Avesta kommun har sedan juni 2012 haft avgiftsfri kollektivtrafik för buss i kommunen och det med ett väldigt gott resultat. På ett år ökade åkandet med 80 procent. Drygt 100.000 bilresor ersattes och arbetspendlingen ökade med 39 procent. Sedan införandet har i dagsläget bussresandet ökat med över 200 procent. Koldioxidutsläppet har minskat med 40 ton. (40 ton är ett netto eftersom även bussarna släpper ut koldioxid).

Kommunens kostnad för busstrafiken ligger på cirka 24 miljoner kronor. När Avesta införde avgiftsfritt, så fick man en extra kostnad på 4,6 miljoner kronor. Man slöt ett avtal med Regionen och var totalt eniga om kostnaden (4,6 miljoner) som Regionen och Dalatrafik hade räknat fram både vid införandet 2012 och vid skatteväxlingen 2018. Alla kommuner i Dalarna skatteväxlar 47 öre per 100 lapp och år som går till kollektivtrafik i Regionen.

Nu har Regionen sagt upp avtalet med Avesta kommun, för omförhandling. Man kräver att Avesta betalar nio miljoner per år. Alltså en fördubbling av kostnaden! Man skyller på felräkning från Regionens sida. Det tog alltså åtta år att upptäcka detta! Det är fog för att ifrågasätta lämplighet och kompetens, om det inte vore för att det är en medveten snedvridning. Bland annat kräver man en avgift beräknad på att lika många passagerare fortsätter att åka även efter återinförd avgift. Man har alltså gjort en fiktiv beräkning och lagt till i förhandlingarna.

Avesta kommun vägrar i nuläget att betala dubbel avgift. Man har planer på att säga upp skatteväxlingsavtalet och köra avgiftsfritt i egen regi med lokala bussbolag. En lösning som både är realistisk och billigare, hävdar kommunledningen och det tycker vi är bra! Själv säger regionrådet och tillika ordföranden i regionens kollektivtrafiknämnd, Ulf Berg (M) att "det var väl spännande", "jag önskar all lycka och välgång". Patroniserande så det förslår. Men småkommunerna är inga idioter och Bergs översitteri är föråldrat. Hela den här processen har nämligen dragits i gång och leds av just Ulf Berg (M). Man vill skrämma andra till "lydnad" - med ren skrämseltaktik. Och detta för att Säter, Hedemora och Smedjebacken har begärt ett kostnadsförslag på avgiftsfri kollektivtrafik från Dalatrafik.

Säters kommunalråd har dessutom uttalat sig positivt för avgiftsfritt i Säter. Och argumenten för detta är många:

- Mindre bilåkande – mindre utsläpp

- Solidarisk finansiering – personer som tjänar 30 000 kronor eller mindre gynnas mest, det vill säga länets majoritet.

- Möjlighet att anlita lokala bussbolag – vilket stödjer lokalekonomin.

Nej, Ulf Berg, du har väl aldrig gillat solidariska lösningar som är bra för arbetare, svaga grupper i samhället samt för klimatet. Det vet vi sen gammalt, men denna gång ska du veta att det är lätt att genomskåda.

Nu är det hög tid för samling mot denna hotfulla taktik. Ulf Berg bestämmer inte i någon av dessa kommuner och så ska det förbli. Kollektivtrafiken är i denna mening en demokratifråga och vi vill uppmana alla berörda medborgare ute i kommunerna att reagera mot Bergs skrämselpropaganda!

Lars Steiner och Carl Hällströmer för Dalarnas Socialistförening

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips