Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Inför EU-valet: En utbyggnad av flyget saknar all rim och reson

Annons

I slutet av mars avslöjade Dagens ETC att Arlandarådet, som tillsatts av regeringen, inom kort kommer att presentera en färdplan för Arlanda med mål om att flygplatsen år 2050 ska vara Nordens största, med dubbelt så många passagerare som idag. Skälen bakom den planerade utbyggnaden är bland annat att Socialdemokraterna vill locka fler företag att förlägga sina huvudkontor till Sverige. Men vad ska vi med dessa huvudkontor till när klimatkrisen eskalerar?

Med nuvarande utsläppstakt kommer mänsklighetens koldioxidbudget år 2050 sedan länge vara förbrukad. FN:s klimatpanel IPCC visade nyligen i en rapport att vi - för att ha ens två tredjedelars chans att hålla jordens medeltemperatur under 1,5 grader och undvika katastrofala klimatförändringar - måste halvera utsläppen till år 2030, för att fasa ut dem helt absolut senast 2050.

Att i det läget satsa på en storskalig utbyggnad av flyget saknar all rim och reson. Inte ens om allt flyg gick över till att helt drivas av biobränslen, vilket i sig är osannolikt eftersom tillgången på dessa bränslen är begränsad, skulle klimatpåverkan försvinna. Vid förbränning på hög höjd har även biobränslen en negativ påverkan på klimatet. Möjligheten att i större skala elektrifiera flyget ligger ännu många decennier bort. Men vare sig larmen från den samlade forskarkåren eller de tekniska begränsningarna för att klimatanpassa flyget verkar bekymra socialdemokratin. Än en gång får folkets intresse av en framtid som det går att överleva i stå tillbaka för storföretagens vilja att öka sina vinster.

Inte ens tondöva socialdemokrater kan heller ha missat den massiva proteststorm av klimatstrejkande ungdomar som svept över världen sedan i höstas

Förslaget att bygga ut Arlanda präglas dessutom av sällsynt dålig tajming. Efter en lång period av ökat flygande visar den senaste statistiken på en nedgång. Inte ens tondöva socialdemokrater kan heller ha missat den massiva proteststorm av klimatstrejkande ungdomar som svept över världen sedan i höstas. Bara i Sverige har tusentals höjt sina röster för en politik som tar hotet om skenande klimatförändringar på allvar. Stefan Löfven reagerade själv på klimatstrejkerna med kommentaren: "Vi ska ligga på varje dag och jobba stenhårt för att möta deras förväntningar.” (DN, 14 mars 2019).

Bara veckor senare kom avslöjandet om planerna på en fördubbling av trafiken på Arlanda. Om det är Socialdemokraternas definition av att "jobba stenhårt” med klimatfrågan har vi all anledning att vara oroliga för vår framtid.

Inför valet till EU-parlamentet nu på söndag, den 26 maj, framhåller Socialdemokraterna klimatet som en av sina viktigaste frågor. De säger sig vilja att EU ska ställa tuffa krav på stora utsläppare och att det ska vara enklare att resa klimatsmart. Frågan är varför samma sak inte gäller på hemmaplan? Det är just när det gäller konkreta infrastrukturprojekt som Arlanda, som klimatfrågan ställs på sin spets. Det är då det visar sig vilka politiker som verkligen är modiga och framsynta och vilka som bara pratar om radikal klimatpolitik när de bedömer att det gynnar dem opinionsmässigt. Den svenska socialdemokratin verkar envist vilja sälla sig till den senare kategorin.

Vi i Flyglarm Arlanda har dock ett budskap till Socialdemokraterna: det blir ingen utbyggnad av Arlanda. Det senaste året har Sverige gått i bräschen för en global trend av ifrågasättande av ohållbara resvanor. Intresset för internationellt tågresande ökar explosionsartat och runtom i världen växer motståndet mot planer på att bygga ut flygplatser. Ni är i otakt med tiden. Den svenska klimatrörelsen kommer inte att tillåta att Arlanda byggs ut.

Agnes Lansrot, Anna Johansson, talespersoner, Flyglarm Arlanda

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons