Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Lär av elmarknaden - för bättre järnvägsunderhåll

Annons

Underhållet av järnvägen i Sverige fungerar inte optimalt. Regeringen har därför nyligen inlett en analys om hur Trafikverket kan återta delar av det järnvägsunderhåll som idag sköts i privat regi.

För den som anser att Sverige inte måste återgå till hur det var förr, utan som vill utveckla dagens marknadsliberala modell, finns det en mer relevant analys som borde göras: vad järnvägen kan lära av de infrastrukturmarknader som fungerar. Man behöver inte gå långt för att hitta bra exempel. Elmarknaden är en sådan.

Det marknadsliberala misslyckandet inom järnvägssektorn bör åtgärdas men det behöver inte betyda att vi i Sverige måste backa in i framtiden

Precis som med järnvägen är hela samhället beroende av att elmarknaden fungerar väl. Till skillnad från järnvägen är det dock få som menar att staten bör återta underhållet av elnätet. Privata aktörer sköter detta underhåll väl på egen hand.

En försiktig gissning är att tre faktorer har haft särskild betydelse för att elnätets underhåll fungerar bättre än underhållet av järnvägen:

- Helhetsansvar. Det är ibland lämpligt att överlämna det hela underhållsansvaret till en enskild entreprenör som även har ansvaret för funktionen. Ansvaret kan då bedömas exempelvis genom mätning av tillgänglighet. Tillgängligheten inom vissa delar av elmarknaden är idag över 98 procent.

- Uppdelning i koncessioner. Sveriges elnätsverksamhet bedrivs idag i form av koncessioner. Det finns här inga hinder för privata intressen att driva ett företag som innehar nätkoncession och detta attraherar privat kapital. Risken bedöms som låg över tid och avkastningen (riskjusterad) som godtagbar. Det är fullt möjligt att även låta en part genom en koncession få helhetsansvaret för en del av järnvägen på samma sätt som sker med elnätet, och ett sådant exempel finns redan i vårt land.

- Lönsamheten över tid i de olika delarna av marknaden: Just denna aspekt är särskilt intressant eftersom det är fullt möjligt att vissa delar av järnvägsmarknaden kan ha en felaktig prissättning av den tjänst som efterfrågas. Kunderna kan med andra ord vara villiga att betala mer för en större tillförlitlighet, för att bara nämna ett exempel.

Det marknadsliberala misslyckandet inom järnvägssektorn bör åtgärdas men det behöver inte betyda att vi i Sverige måste backa in i framtiden. Samtidigt som dagens analys genomförs bör man även undersöka om det finns järnvägar i Sverige som kan tjäna som pilotprojekt för järnvägskoncessioner med funktionsansvar. På det här sättet skulle man kunna utvärdera om det nuvarande marknadsmisslyckandet har strukturella orsaker eller om det bara handlar om otillfredsställande huvudmannaskap.

Björn Öberg, advokat fokuserad på infrastrukturprojekt

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons