Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lyssna på personalen – annars går det åt pipan!

Annons

De pågående nedskärningarna i kommunernas äldreomsorg och bristande delaktighet kommer att leda till ett haveri om inte beslutsfattare och politiker inser de verkliga problemen.

Vi vet att forskare och experter säger att delaktighet, medskapande och medborgardialog är nyckelorden för att utveckla samhället och undvika konflikter. Få saker har så stor påverkan på en människa som möjligheten till ett meningsfullt arbete. Detta ger en hållbarhet på flera plan – individ, organisation och samhälle.

Ett av de stora problemen är att ledningen ofta kör över personalen vid förändringsarbete. Ett exempel, framgår av reportaget i DD den 23 oktober, är hur Leksands kommun ska centralisera hemtjänsten. Detta innebär bland annat att de som nu arbetar i Siljansnäs först får åka in till Leksand, en resa på cirka 1,5 mil, för att sedan åka ut igen för att träffa sina brukare.

Personalen protesterar och ser inga fördelar med detta, utifrån kundens och personalens perspektiv. Det finns förstås fördelar och nackdelar med ledningens lösning. Men! Kommunen som arbetsgivare måste lyssna mer på personalen. För gör man inte det så blir det ödesdigert.

Personalen kommer uppleva en ännu större frustration och ilska

Personalen kommer uppleva en ännu större frustration och ilska vilket bidrar ytterligare till negativa konsekvenser; fler sjukskrivningar, flera slutar sitt jobb, fler sliter ut sig och det blir sämre rykte för branschen.

Personalen, tillsammans med chefen, är de bäst lämpade att hitta lösningar på de utmaningar och problem som finns. Ingen kommun har råd att bestämma över personalens huvuden. Det kanske gick förr då det fanns fler människor att rekrytera. Men idag finns det inte tillräckligt med människor i arbetsför ålder och med den kompetens som krävs inom äldreomsorgen. Att vara undersköterska och vårdbiträde är ett kvalificerat jobb. Man måste vara rädd om den personal man har och lyssna på dem och låta medarbetarna vara med i förändringsprocessen. Nya nedskärningar väntar i kommunerna samtidigt som landets undersköterskor och vårdbiträden går på knäna. Det är band annat en effekt av januariavtalet. Samtidigt vet vi att det kommer att krävas 136 000 nya undersköterskor/vårdbiträden fram till 2026 (enligt regeringen 2018).

Jag har tidigare haft förmånen att arbeta med verksamhetsutveckling på flera enheter inom äldreomsorgen och ser att det behövs ett helhetsperspektiv i arbetet med att förbättra arbetsmiljön och att öka attraktiviteten i branschen. De viktigaste framgångsfaktorerna för att få en bra kvalitet är att medarbetarna får vara delaktiga i förändringsarbetet, på riktigt, och att det blir mer personal på golvet.

Mitt råd till ledningsfunktionerna är att lyssna på personalen och ta till er deras synpunkter och förslag på allvar. Och våga pröva att göra på ett annat sätt, som inte tillhör gårdagens tankemodeller. Cheferna måste våga släppa kontrollen och ha tillit till processen och personalens kompetens. När vi får attraktiva arbetsplatser där personalen och brukarna är nöjda så kommer det att locka till sig människor som vill jobba där. Detta borde vara den viktigaste frågan idag för Sveriges kommuner. Där har politiker och kommunledningar ett stort ansvar.

Karin Rosenberg, Falun

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips