Debatt: Öppet brev till Centerpartiet och Liberalernas medlemmar: Står ni bakom ett minoritetsstyre som ger SD inflytande?

Kommunvalet i Falun den 7 april blev jämnt. Genom Vänsterparitets framryckning tog det rödgröna blocket två mandat på bekostnad av den så kallade Falualliansen (M, C, KD, L och FAP). Resultatet innebär att inget av blocken fick de 31 mandat som krävs för att få majoritet och således blir SD med sina 6 mandat vågmästare. Vi lokala politiker står inför exakt samma situation som våra nationella företrädare gjorde efter valet i höstas.

Vi inte i vår vildaste fantasi trodde vi att Centerpartiet och Liberalerna, två partier med en väldigt tydlig anti-SD-profil, var beredda att sätta sig i den sits de nu väljer

Vi Socialdemokrater har sedan valnatten varit tydliga i vår dialog med andra politiska partier. För Faluns bästa har vi hela tiden verkat för att hitta en blocköverskridande överenskommelse. Vi har fört konstruktiva samtal med framför allt C och M som vi uppfattat, delat vår bild av att det i ett tufft ekonomiskt läge är av vikt att ha ett stabilt majorietsstyre.

Vidare har vi socialdemokrater varit tydliga med att vi inte vill samarbeta med eller ge någon som helst möjlighet till inflytande till SD. Även på den punkten har vi upplevt oss i vissa läger få gehör för våra resonemang.

Så som Falualliansen nu väljer att agera – nämligen att styra i minoritet – gör att SD de facto blir tungan på vågen när beslut ska tas.

När Falualliansen presenterade sitt beslut blev vi förvånade. Dels för att vi trodde att det fanns ett genuint intresse av att hitta en stabil majoritet och dels för att vi inte i vår vildaste fantasi trodde att Centerpartiet och Liberalerna, två partier med en väldigt tydlig anti-SD-profil, var beredda att sätta sig i den sits de nu väljer.

En annan som också blev förvånad men väldigt glad över beslutet om ett borgerligt minoritetsstyre var SD:s Mats Norberg. Det borde få de centerpartister och liberaler som fortsatt försöker låtsas om att ett minoritetsstyre inte innebär inflytande till SD att vakna och komma till insikt.

Vi ställer oss frågan – är detta beslut förankrat hos nämnda partiers medlemmar? Är ett minoritetsstyre med svårigheter att fatta beslut och möjlighet till inflytande för SD vad C:s och L:s medlemmar vill?

Vi beklagar Falualliansens beslut. Möjligheten att fortsätta diskussioner om en blocköverskridande överenskommelse fanns där. Tillsammans hade vi kunnat skapa en annan mer stabil och trygg framtid för Falu kommun och våra medborgare.

Liza Lundberg (S)

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips