Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Rädda hotade kulturvärden i Lugnets naturreservat

Nu anläggs upp till fem meter breda asfaltsvägar för rullskidor genom det vackra landskapet i Lugnets naturreservat.

Grävskopor och lastbilar dundrar fram i hagmarkerna. Men det finns ännu tid att rädda viktiga delar av vår värdefulla närmiljö.

Den första etappen av de nya rullskidbanorna på Lugnet står klar. De färdiga asfaltsytorna närmast skidstadion är extra breda, men de ger ändå en omskakande bild av hur det kan se ut längre upp i naturreservatet i höst. Går det att hejda de ingrepp som nu hotar stora natur- och kulturvärden i ett av Falun mest omtyckta naturreservat? DD beskrev projektet på nyhetsplats den 14 maj.

Etapp två av rullskidprojektet innebär att dryga fyra kilometer asfalterade banor ska dras fram genom skogsdungar och hagmarker längs nuvarande elljusspårets sträckning. De svarta spåren ska bli fyra till fem meter breda, nästan dubbelt så breda som de smala grusspår som i dag slingrar fram mellan odlingsrösen, vitsippor och björkar i Lugnets månghundraåriga odlingslandskap.

Det är obegripligt hur länsstyrelsen i Dalarna och Falu kommun kan tillåta så långtgående ingrepp i ett naturreservat

Det är obegripligt hur länsstyrelsen i Dalarna och Falu kommun kan tillåta så långtgående ingrepp i ett naturreservat. Ett av ändamålen med naturreservatet är ”att så långt möjligt bibehålla det småskaliga jordbrukslandskapet med brukningsformerna, åker, äng och hage” (ur Länsstyrelsens skötselplan, Naturreservat Lugnet, från 1990).

Än mer obegripligt blir det planerade byggandet av breda vägbankar täckta med asfalt mot bakgrund av den rapport, "Kulturlandskapet i Lugnet", som länsstyrelsen tog fram 2019. Enligt länsstyrelsens rapport har området sammantaget ett mycket högt kulturvärde: "Här finns en helhet i kulturmiljön i form av flera ännu bebyggda gamla gårdar, ett öppet småskaligt odlingslandskap med ålderdomlig prägel, gamla vägar och skog, allt med närhet av Falu gruva."

Just dessa värden riskerar nu att urholkas om breda asfaltsvägar dras fram genom ett historiskt landskap med en helt annan skala på vägar och stigar. Smala grusvägar och vandringsleder hör hemma i det här ålderdomliga kulturlandskapet, inte asfaltgator.

Intrånget har redan inletts, men det är inte för sent att ompröva planerna innan arbetet har orsakat oåterkalleliga skador. Här är några förslag:

– Korta av längden på rullskidbanorna, dra dem som längst upp till Dalahusstugan, så långt som spåren med konstsnö dras på vintern. Den längden fungerar för skidträning på snö och bör även räcka för rullskidor. Då skonas de värdefulla markerna längre upp i reservatet från ingrepp.

– Minska rullskidbanornas bredd, det kan inte vara nödvändigt att skejtande åkare ska kunna åka i bredd överallt på banan. Ökad tillgänglighet för funktionshindrade har nämnts som ett argument för asfaltbanorna. Men rullatorer, rullstolar och permobiler kräver knappast 4–5 meter breda vägar.

Jag är medveten om att jag är sent ute. Besluten är säkert fattade i demokratisk ordning, men med förvånansvärt liten offentlig diskussion och medial bevakning.

Det är först när grävskoporna börjat rulla ut breda mattor av makadam över ängarna som vi inser vidden av det ingrepp som nu är på gång i naturreservatet. Låt oss undersöka om det går att hitta en bättre lösning. Än är det inte för sent.

Göran Fält

Skidåkare, cyklist och vandrare på Lugnet

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips