Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ska andetroende få driva skolor i Sverige

Annons

Ska svenska skattemedel användas till att finansiera religiösa och på grumliga ockulta idéer byggda privatskolor? Frågan är berättigad – och den moderatstyrda regeringens svar är tydligen: ja. Sedan avregleringen av skolan har rader av nya aktörer klivit fram på skolscenen. Där finns allt från katolska skolor till islamiska skolor, judiska skolor, Livets Ords kristna skola, Scientologernas skola och de med egen lärarutbildning och på antroposofisk tro baserade waldorfskolorna.

Av all alternativ pedagogik och alla alternativa skolformer i Sverige dominerar waldorfskolorna. I likhet med scientologerna använder waldorfskolorna en egen pedagogisk metod i undervisningen. Den bygger på en av tysken Rudolf Steiner utformad idé som kritiserats hårt för såväl sin ockultism som sina rent rasistiska inslag. I dag finns waldorfskolorna på minst 30 platser i Sverige. De har omkring 7000 elever och de har fått växa fram utan någon egentlig granskning.

Enligt Rudolf Steiner och de idéer som ligger till grund för waldorfskolan är barnet före födelsen en ande som inför sin återfödelse (reinkarnation) väljer ut sina föräldrar. Medfödda sjukdomar eller handikapp är bara resultatet av att själen tvekade inför inkarnationsögonblicket. Också hudfärgen hänger på reinkarnationen och endast vita människor kan nå toppen av mänsklig andlig utveckling. I pedagogiken ingår på alla stadier ritualmagi i form av eurytmi – en obligatorisk rörelsedans – som ska motverka kraften från illasinnade demoner. I en av filosofen Sven Ove Hansson gjord studie framgår hur de handledningar waldorflärare arbetar med beskriver evolutionen som en utveckling av andar och hur naturvetenskapliga fakta omformas till ren pseudovetenskap.

Trots det har waldorfskolorna och den antroposofiska rörelsen sedan utredningen Fristående skolor för skolpliktiga elever öppnade vägen för skattefinansierade privatskolor fått verka i skolsverige. Och den kritik som ändå förts fram har avvisats med motiveringen att skolorna godkänts av Skolverket.

När Lärarhögskolan i Stockholm 2008 blev en del av Stockholms Universitet följde också den antroposofiska rörelsens utbildning av waldorflärare med. Vid den granskning universitetet då gjorde av hela lärarutbildningen kom det fram att mycket av waldorflärarutbildningen var rent ovetenskaplig. Viktiga delar av en vanlig lärarutbildning saknades och universitetet beslutade lägga ner waldorfutbildningen.

Tvärt emot universitetets beslut att med motiveringen om tveksamt innehåll och ovetenskaplighet lägga ner waldorflärarutbildningen beslutade regeringen hösten 2013 att en statligt finansierad utbildning av waldorflärare skulle återupptas. Den nu från universitetet fristående Waldorflärarhögskolan tilldelades 10 miljoner årligen i anslag för utbildning av 140 helårsstudenter.

I stället för att i grunden diskutera i vad mån en på antroposofin och Rudolf Steiners filosofi grundad undervisning hör hemma i det svenska skolsystemet har diskussionen stannat vid behovet av att bejaka alternativ pedagogik. Och av vilken anledning man i skollagen undantagit kravet på lärarlegitimation för waldorflärare är höljt i dunkel.

Enligt läroplanen för grundskolan och gymnasiet är ett av skolans viktigare mål att få eleverna att utveckla ett självständigt och kritiskt betraktelsesätt och att vänja dem att inta en undersökande inställning till kunskaper och information. Det ligger långt borta från waldorfpedagogikens förbud för barn att examinera en blomma och från antroposofins andetro, tal om karma och reinkarnation.

För en på folkbildning, förnuft och upplysning byggd rörelse som socialdemokraterna borde det inte vara svårt att säga nej till på ockulta idéer skapade skolformer. För Magdalena Andersson finns vid en socialdemokratisk valseger i höstens val en bra första sparpost att ta hem – 10 miljoner i anslag från Waldorflärarhögskolan.

Jaan Ungerson

Diplomerad omvärldsanalytiker

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel