Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Stoppa vägprojekt Borlänge – Djurås!

Annons

Trafikverket myglade med våra skattepengar när myndigheten undanhöll en viktig rapport som skulle ha varit med i en mer omfattande rapport som överlämnades till regeringen i november 2014. Det avslöjade Sveriges radios Ekot.

Rapporten "Styrmedel och åtgärder för att minska transportsystemets utsläpp av växthusgaser - med fokus på transportinfrastrukturen" skulle ha ingått i ”Inrikesunderlag inför transportinfrastrukturen för perioden 2018-2029”.

Blindstyren och betongbyråkrater styr oss åt fel håll

I klimatrapporten är slutsatsen att bil- och lastbiltrafiken måste minska kraftigt för att nå målet till 2030. Den rapporten gömde Trafikverket undan och dolde för insyn ända till flera miljöorganisationer i en artikel i Dagens ETC krävde att rapporten skulle offentliggöras. Några veckor senare besökte miljöorganisationerna Trafikverkets kontor i Stockholm och då tvingades Trafikverket offentligöra den hemliga rapporten.

Rapporten var alltså väl känd inom Trafikverket när dess tjänstemän presenterade en ny vägsträckning Borlänge-Djurås för ett antal år sedan, men den mörkades då.

Vid detta möte som arrangerade av Trafikverket, väckte planerna hårt motstånd från alla de boende i området som deltog i informationsmötet. Bystugan i Gimsbärke var fullsatt av kritiska bybor.

Efter detta möte drog sig Trafikverket tillbaka för att utarbeta en annan strategi för att genomdriva sina planer. Den presenterades sedan, den 18 september 2018, i Gimsbärke bystuga.

Strategin är välkänd inom exploateringsplanering: att exploatera ett område i taget. Då går det lättare att också genomdriva andra områden, eftersom den första exploateringen redan har skadat de natur-och kulturvärden som de protesterande slår vakt om.

Nu skulle alltså hela vägsträckan delas upp i sektioner. För att servera planerna mer framgångsrikt, skulle också en cykelled byggas. Men det är inget som byborna har efterfrågat. Det var bara ett lockbete för att svälja sönderstyckningen av gårdarna i Gimsbärke. Den tidigare mörkade klimatrapporten nämndes inte heller vid detta möte.

Trafikverket ville tidigare inte berätta vad vägprojektet skulle kosta oss skattebetalare. Men efter min direkta fråga tvingades man ändock motvilligt berätta att det skulle kosta "över 500 miljoner kronor".

Det räcker nu, Trafikverket!

År 2017 kostades det på ny vägbeläggning på hela befintliga riksvägen från Borlänge till Djurås. Och ny asfalt lades på vägen Norr Amsberg-Djurås som resulterade en mycket bra trafikvänlig väg med god framkomlighet.

Lyssna på miljöforskarna och regeringens Klimatpolitiska råd! De ger tummen ner för nya snabbvägsprojekt (Klimatpolitiska rådets rapport 2019). Rådet tillsattes i december 2017 med hög vetenskaplig kompetens inom klimat, klimatpolitik, nationalekonomi, samhällsvetenskap och beteendevetenskap. Rådets rapport 2019 säger bland annat följande "Rapporten är vetenskapligt grundad och praktisk användbar för regeringen och riksdagen".

Här måste regeringen och riksdagen gripa in och stoppa detta planerade vägprojekt.

För som det uttryckligen står i rådets rapport "Klimatmålen och det planerings- och uppföljningssystem som regleras i klimatlagen" utgör tillsammans med Klimatpolitiska rådet Sveriges klimatplotiska ramverk. Det trädde i kraft 1 januari 2018 som togs av en bred majoritet i riksdagen.

"Inrikes transporter står idag för omkring en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Vägtrafiken står i sin tur för mer än 90 procent av transportsektorns utsläpp. Transportsektorns betydelse för den svenska klimatomställningen understryks av att det är den enda sektorn med ett specifikt sektormål. Målet innebär att utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast till år 2030 jämfört med 2010".

Men tillväxtpolitiska blindstyren och betongbyråkrater styr oss åt fel håll.

Göran Rönning

Samhällsdebattör

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips