Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Tack kommunalråden för ett praktexempel!

Annons

Kommunalråden i femton av Dalarnas kommuner kämpar hårt för bibehållna hastighetsgränser och utbyggnad av trefältsvägar med mitträcken för att kunna ha höga fartgränser. Trafikverket ses som "tondövt" när de inte tar åt sig av kommunalrådens kritik. Läs debattartikeln här.

Det är så här det fungerar när inte klimatmålet nås trots 20 års arbete och när en nollvision för dödsfall i trafiken inte heller nås. Kortsiktiga kommersiella intressen går först ihop med den självklara manliga rätten att köra sin bil i en fart så att det inte blir långtråkigt. Tidsvinsterna är marginella.

I Australien rasar enorma skogsbränder utanför samhällets kontroll. I Afrika har en storstad dränkts av en flodvåg och i inlandet svälter människor när torkan slår ut odlingarna. Tusentals människor dör. I Sverige har vi haft två somrar med stora skogsbränder. Orsak: klimatförändringarna där trafiken står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser.

Det krävs år av väl planerad omställning för att komma bort från bilberoendet

Sedan många år finns råd från både Trafikverket och andra myndigheter om hur trafikplanering ska gå till. Börja med att minska behovet av transporter. Privat och offentlig service ska finnas på nära håll - butiker, restauranger, banker, apotek, arbetsförmedling, försäkringskassa, skola, dagis, polis och allt annat människor behöver. Och det ska vara nära till jobbet och till fritidsaktiviteter. Under decennier har centralisering varit norm och lokalsamhällena avlövats på det mesta.

De person- och godstransporter som ändå behövs måste vara resurseffektiva. En person med en matkasse i en 1,5 ton tung bil är ett stort slöseri med material som behövs för att tillverka bilen, med drivmedel och med odlingsmark och utrymme i tätorterna.

Många persontransporter skulle kunna ersättas med en promenad eller en cykeltur, på lite längre avstånd med kollektivtrafik. Men vad händer? I senaste transportplanen för länet lades nästan alla resurser på utbyggnad av nya vägar (bland annat i anslutning till nya flygplatsen), nästan inget på gående och cyklister. Och man sparar på kollektivtrafiken. Biltrafiken ökar, gång och cykling minskar.

En del ser elbilen som en räddning. Mest handlar det nog om att rädda samvetet. Hur producera all el som ska ersätta fossila drivmedel? Hur stora ingrepp i miljön behövs för att tillverka elbilar, solceller och framför allt batterierna? Det blir renbetesland i norr, fina marker runt Storsjön i Jämtland och på Österlen som får ta stryk. Om alla på jorden levde på den standard vi har i Sverige skulle det behövas 4,3 jordklot. Vi måste ner till högst ett jordklot.

Godstransporterna är den del av vägtrafiken som ökar mest. Gods på järnväg i kombination med omlastning till lokala lastbilstransporter skulle minska användningen av fossila drivmedel drastiskt, det skulle bli mindre trångt på vägarna och trafiksäkerheten skulle öka. När får vi en storsatsning på spårbunden trafik?

Men många av oss är ju beroende av bilen? Ja, som samhället är planerat idag är det så. Det krävs år av väl planerad omställning för att komma bort från bilberoendet. En hel del kan Dalarnas politiker börja med genast. Även för landsbygdsbor kan det ge ett samhälle som är bättre att leva i, trivsammare, bekvämare, mer människovänligt.

Med den politik som kommunalråden så tydligt demonstrerar kommer vi inte att nå FN:s Agenda 2030-mål på det decennium vi har på oss, lika lite som Dalarna nådde något av de nationella miljömålen på 20 år (målen ska nås år 2020). Vad är viktigt i tillvaron? Bilen eller barnens framtid?

Bernt Lindberg

Omställning Falun

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips