Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Företagsetik utan etiker - hur kan det komma sig?

Annons

Svenska företag pratar gärna om deras engagemang för etik, hållbarhet och socialt ansvar. Om engagemanget är genuint så borde det få konsekvenser för företagens rekrytering. Som arbetslös företagsetiker med fil. lic-examen från KTH går jag in på AMS:s hemsida och söker på ord som CSR, hållbarhet och etik. Resultatet är lika väntat som nedslående: inga företag tycker sig behöva en etiker. Hur är detta möjligt i tider då det ständigt pratas om företagsetik? När tjänster väl utlyses som rör företagens sociala ansvar så efterfrågas typiskt någon med bakgrund inom journalistik eller PR och hållbarhetsfrågorna landar inte sällan på chefsjuristens bord. Att företagens kommunikationsstaber växer så det knakar, passar väl in i detta mönster.

Hur kommer det sig att företag anser sig behöva ingenjörer till att bygga broar, jurister till att formulera avtal och språkkonsulter för att mottagaranpassa deras texter – men inte etiker för att ta ut riktningen för ett etiskt företagande? Hur kommer det sig att de inte lockar oss med hög lön, SATS-kort och leasingbil? Det är paradoxalt och lika märkligt som om landet plötsligt skulle få en byggboom, men utan att fler kvalificerade byggjobbare efterfrågas.

Så, varför finns det inga sådana jobb att söka; varför rekryteras inte etiker till ledande positioner i svenska företag, till bolagsstyrelser eller (ens!) till deras CSR-avdelningar? I väntan på svar från näringslivet så har jag tre möjliga förklaringar. 1. Ofta uppfattas filosofi/etik som antingen abstrakt och teoretiskt eller flummigt. 2. Filosofer är ofta navelskådande och vill helst ägna sig åt sina obskyra intressen på universitetet. 3. Företag ägnar sig åt "etik" snarare än etik. "Etik" skulle då handla om att skapa nytta åt ägarna genom smart kommunikation och varumärkesbyggande, medan etik snarare handlar om att göra rätt eller att åtminstone ta reda på vad som är rimligt, rätt och försvarbart.

När ett företag ägnar sig åt "etik" så har etiken främst ett instrumentellt värde, ungefär som att effektivisera företagets logistik. Är det möjligt att ge ett hållbart intryck utan att bete sig etiskt så är det förmodligen optimalt då företaget i så fall slipper de kostnadsökningar som en förbättrad etik typiskt kräver, men vinner samtidigt nya marknadsandelar genom sin etik-washing.

De tre förklaringarna äger nog alla sin riktighet, men mest nedslående är det om företagens ointresse av att rekrytera etisk expertis egentligen beror på deras ointresserade för miljö, rättvisa och framtida generationer – att de nog egentligen vill begränsa sitt sociala ansvar till att råka vara precis i nivå med gällande lagstiftning i respektive land där de verkar.

Det man kan säga till företagens försvar är att de i så fall har gjort helt rätt analys: en jurist eller kommunikatör är precis vad ni behöver. Men då får ni i konsekvensens namn sluta hävda att ni är sådär vansinnigt intresserade av etik, rättvisa och hållbarhet som ni ibland verkar vilja få oss att tro.

Dan MunterFil.lic i filosofi

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons