Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Den gamla bron får ny form

Annons

Järnbron i Dala-Floda kommer att återuppstå – i ny form.
– Flera intressenter vill köpa bron i transporterbara bitar och också de saltimpregnerade slitplankorna i körbanan kommer att återanvändas, berättar Peab:s platschef Erik Lundgren.
I slutet av maj ska en ny bro stå klar att dras ut på de nya landfästena.

Ungefär 180 kubikmeter betong och 18 ton armeringsjärn har använts för de nya landfästena till en ny bro över Västerdalälven i Dala-Floda.
Projektet, som är kostnadsberäknat till totalt 25 miljoner kronor, håller därmed tidsplanen.
– På Holsåkersidan har vi återfyllt kring landfästet. På Forsgärdssidan är landfästet tills vidare lite lägre än det kommer att bli eftersom det underlättar när vi ska dra ut den klara bron på landfästena, berättar platschefen.

Under de närmaste veckorna levereras ståldelarna till den nya bron och därefter kommer ett lag smeder att montera delarna på en iordningställd montagebädd på Forsgärdssidan av älven. Monteringen beräknas ta nio-tio veckor.
Den nya bron ska sedan fästas vid en gamla och i slutet av maj ska den gamla bron dras av samtidigt som den nya dras ut över älven och upp på de nya landfästena.
– Det ska ske i ett arbetsmoment och med hjälp av vajerspel, berättar Erik Lundgren.

Stålet i den gamla bron väger uppskattningsvis 250 ton och stålet i den nya 155 ton. Den nya bron ska när den väl kommit på plats förses med en körbana i betong.
– Vi flyttar semestern till augusti för att hinna gjuta körbanan före semestern. Det blir en betongplatta som blir tjockast, ungefär 50 centimeter, på mitten och vi räknar med att det kommer att gå åt ungefär 800 ton betong, säger platschefen.

Kent Olsson/DT