Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Det är en helg med över 220 personskadeolyckor”

Annons


Midsommarhelgens trafik började igår. Redan då inträffade en olycka där en bil försökte köra om och fick sladd och fyra personer fick föras till sjukhus.
- Vi vet också att sex till sju personer kommer att dö denna helg i trafikolyckor, säger Per-Ove Nordqvist, trafikpolischef i Falun.

Olyckan som inträffade skedde i höjd med Ornäs på riksväg 50 och orsaken var troligen vattenplaning, en vanlig orsak till olyckor.
- Generellt kan man säga att måste man sänka hastigheten ytterligare vid regn, eftersom det finns risk för vattenplaning och det blir halt på vägbanan då, säger Nordqvist.

Extra känslig

Just denna helg är extra känslig och utsatt för trafikolyckor, av olika anledningar.
- Uppskattningsvis sker över 1000 trafikolyckor denna helg, och i fjol var 222 av dem olyckor med personskador, berättar han.

Tunnelseende

Största boven i dramat till alla olyckor är alkoholen.
- Störst är risken mellan midnatt på midsommarafton samt under hela midsommardagen, säger Nordqvist.
- Farligast är de som får för sig att köra när de är kraftigt berusade. En del tror att de plötsligt kan köra fyrhjuling för att polisen inte är där. Men de måste inse risken med att köra berusade, med det tunnelseende alkoholen för med sig, säger han.

70 km i timmen

Generellt ska man inte köra förrän tidigast tolv timmar efter att man intagit alkohol.
- Vi kommer att ha morgonkontroller också, berättar Nordqvist.
Många tänker inte på hur farligt det är att färdas i bil, och att det är hastigheten som dödar.
- I en modern bil klarar man oftast livhanken om man krockar i upp till 70 km/timmen. Därefter är det oftast dödlig utgång, berättar Per-Ove Nordqvist.

Håll avstånden

Oftast vill man som människa inte höra alla förmaningar om att man ska ta det lugnt i trafiken.
- Det är inte förrän någon i ens omgivning eller man själv drabbas som man inser farorna. Men ska man säga något mer så är det att hålla avstånden. Inte bara för att själv hinna bromsa utan också för att hinna upptäcka mötande trafik, om någon av dem kommer över i fel körbana, säger Nordqvist.


BENGT PETTERSSON
0243-92007
bengt.pettersson@daladem.se