Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Det är upptaget hela tiden”

Annons

En timmes telefontid per dag och då är det ständigt upptaget. God man från Falun anser att kommunernas samverkan om överförmyndarverksamhet inneburit sämre tillgänglighet.

2011 började sex kommuner samarbetet Överformyndare i samverkan i Falun-Borlangeregionen (OIS). Varje kommun har fortfarande en överförmyndare eller överförmyndarnämnd men tjänstemännen har flyttat till ett gemensamt kontor i Borlänge.
Börje Björklund har varit god man i över 20 år. Innan samarbetet hade han inga problem att få tag på någon när han hade frågor.

– Innan kunde man få tag på någon när som helst säger han.
ÖIS har telefontid endast en timme om dagen. Enligt Börje Björklund är det svårt att nå dem även under telefontiden.
– Det är upptaget hela tiden, säger han.
Gode män ställs inför många lagar och regler som ofta ändras.

Börje Björklund säger att han ofta måste ta kontakt med myndigheten för att fråga om råd. Kunskapsbrister hos en god man riskerar att gå ut över huvudmannen.
– Det är de här stackarna som blir lidande om den gode mannen inte sköter sig, säger han.
Birgit Hedkvist är tillförordnad chef för OIS.

Vad anser du om era telefontider?
– Över telefon är en timme väldigt lite, men det går alltid att nå oss på mejlen.
Birgit Hedkvist säger att OIS tittar på hur de ska bli mer tillgängliga.
– Personalen har fått uppdraget att se över hur vi kan öka tillgängligheten, säger hon.

När kan det i så fall bli ökad tillgänglighet?
– Det kan jag inte svara på.

Är det många som har klagat?
– Det är inte jättemånga, men det finns de som har haft synpunkter.

Eik Jerdén