Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Det farligaste som kan hända en elev”

Att bli hemmasittare är något av det farligaste som kan hända en elev.
Det säger Gunilla Ordéus, skolsköterska och ordförande i föreningen Attention.
– Ett skolmisslyckande är en utslagning och en av de största hälsoriskerna.

Annons

Tidningen skrev i förra veckan om en pojke på mellanstadiet som inte orkar gå till skolan. Han har troligen adhd.
Hemmasittare är skolverkets definition på elever som stannar hemma mer än 3-4 veckor.

– Det är ett ökande problem över hela landet, säger Gunilla Ordéus.
Oftast rör det sig om elever med ett neuropsykiatriskt funktionshinder, som adhd, autism, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och tvångssyndrom.
– Det handlar väldigt sällan om lågbegåvade barn. De här eleverna är normalbegåvade eller högbegåvade.

Intresseföreningen Attention finns i hela landet. Den är stödförening för personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Föräldrar söker sig dit för att få stöd och hjälp.
Ett av problemen är de långa utredningstiderna.
– Tyvärr är det väldigt långa väntetider i Dalarna, mer än ett år, säger Gunilla Ordéus.

Innan landstinget gör en neuropsykiatrisk utredning ska skolan ha gjort en basutredning. Den omfattar en psykologisk, medicinsk, social och pedagogisk del.
– Det stupar ofta på psykologens långa väntetider.
Sedan kommer väntetiden på landstingets utredning. Det kan ta upp till två år innan allt är klart och eleven får en diagnos.
Under tiden går det snett i skolan och eleven orkar inte gå dit. Pojken som tidningen tidigare skrev om, har flera gånger sagt att han inte orkar leva.
– Det är väldigt vanligt bland de här eleverna, säger Gunilla Ordéus.

Hon har hört om självmordsförsök av barn som inte orkar gå i skolan.
– Det är oerhört tragiskt.

Birgit Nilses Gröndahl/DT