Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det här är allt annat än patientsäkert”

Fortfarande ingen lösning på problemen för personalen i Hemsjukvården Borlänge. Personalen jobbar i olika datasystem, vilket innebär att sjuksköterskorna som jobbar i kommunal regi inte kan läsa vad som gäller för patienterna de har hand om.

Annons

– Vi kan inte vara livrädda för att inte dela medicin rätt, säger Gun Rönnegård, en av sjuksköterskorna i Hemsjukvården Borlänge.

Ingen lösning syns om problemen för den kommunala hemsjukvårdens personal i Borlänge. Samma problematik finns i alla orter och i hela landet.
– 2013 är ett förlorat år, säger läkaren Rune Björke, vid Hemsjukvården Borlänge.

Det kan ställa till problem i vården när hemsjukvårdens personal inte kan läsa journaler om sina patienter. Till exempel när det gäller medicinering och så vidare. Om det är någon patient som fått en annan dosering av medicin går inte den informationen direkt till hemsjukvårdens personal. Är det helg till exempel så kan det vara så att de får ringa till en avdelning för att få reda på.
– Då faxar de, säger de.

För personalen blir det merarbete med att ta reda på information de behöver veta i vården om sina patienter. De har omkring 250 patienter.
– Det är tungt. Patienterna tror att vi vet, säger Maria Bergqvist Carlsson.

Läkaren kan se landstingets journaler och sköterskorna får gå till honom för att få veta till exempel provsvar som är nödvändiga för vården, ändring av medicinering eller behandling av sår för att ta några exempel.
– Det kan ta 2-3 besök hemma hos en person som varit på lasarettet, att lista ut vad som gäller. Har man tur så har de en läkemedelslista med sig. Det kan vara svårt om de är dementa,

Vid hemsjukvården på Borlänge sjukhus jobbar 15 sköterskor och en läkare, Rune Björke. De jobbar med patienter i vård där det är nödvändigt att få information om sår eller mediciner för att ta ett par exempel.
Läkarens tid går också åt mycket till att söka rätt på informationen som inte personalen kan läsa själva.
– Jag förstår inte vad det är för skillnad på att vi skulle kunna läsa det på en skärm i stället för på ett fax, säger Irén Böjer.

I januari 2013 tog kommunen över hemsjukvården. I och med det så blev det inte längre möjligt för personalen att läsa och där man också jobbar i ett outvecklat datasystem, som infördes när kommunen tog över.
– Man kan ju fråga sig om det här är patientsäkert, säger Irén Böjer.
Om en patient varit till lasarettet i några dagar skulle det underlätta för personalen att kunna få informationen innan hemgången.
– Om vi kunde läsa i journalen när någon varit på lasarettet har vi kunnat förbereda hemkomsten, säger Gun Rönnegård.
Ilse Vornanen
ilse.vornanen@daladem.se