Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Det kommer hela tiden ny teknik”

Under två dagar har det varit utbildning för fordonslärare och bilmekaniker i Borlänge.
– Det är viktigt att vi har det. Det kommer ständigt ny teknik, säger Jimmy LIndberg, lärare på fordonsprogrammet.

Annons

Lärare på fordonsgymnasiet i Borlänge har varit på fortbildning i två dagar. Det är ett samarbete med branschen för att möta dagens krav och standarder.
– Utbildning är viktigt på verkstaden, säger Brynolf Johansson, AD-autodistribution, som har utbildningen i Erikslundsskolan i konceptet Eure Car.

På fortbildningen får de prova praktiskt bransch­arbete. Brynolf Johansson och Lennart Johansson håller i fortbildningen.
De har med sig en bil som har 28 fel inprogrammerade. Då får deltagarna söka fel med dator men sedan gäller det att hitta felen och kunna åtgärda dem.
– Det är branschproblem på alla verkstäder, säger Brynolf Johansson.

Det är mycket elektronik som ska fungera ihop i dag i en bil. Stolsvärme och fönsterhissar bland annat precis som avgassystem.
– Vi vill ligga i framkant. Man hinner oftast inte med, säger Jimmy Lindberg programansvarig och lärare på Fordonsprogrammet.
Det är mycket ny teknik i dag och för den som jobbat som mekaniker i 40 år är det stor skillnad hur det är nu mot förr.
Fordonsprogrammet i Borlänge har stort intag och alla inriktningar. För lärarna Jimmy Lindberg och Pär Winther, som har utbildning på personbilssidan är det viktigt att vara med på utbildning i ny teknik.

För deltagarna som är bilmekaniker är det också ­viktigt att lära sig den nya tekniken som kommer.
– När jag började fanns det ingen dator, säger en av deltagarna.
Det var i sluten av 80-talet som det blev mer elektronik i bilarna.
– 1988-89, samtidigt som katalysatorn kom, säger Brynolf Johansson.

Han berättar att 2004 kom Audi A4 med ny elektronisk utveckling och i bilen fanns det sammanlagt 48 små­datorer. Och sedan har det blivit alltfler. Men för en mekaniker är det viktigt att hänga med i ny teknik.
– Datorn är en vägledning. Men man måste ha kännedom.

Ilse Vornanen
ilse.vornanen@daladem.se