Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det snurrar på bra i Moras affärer

Annons

Turister i Mora besöker inte bara museer och andra sevärdheter. De besöker också våra butiker. Förra året handlade turister för 77 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln.

Framför allt är det utländska turister som är köpsugna. De lägger nästan halva sin resekassa i detaljhandeln. Denna ”shoppingturism” har ökat stadigt de senaste åren.

Men hur ser läget ut för Moras handel?

– Det är klart vi märker av att det är mycket turister som handlar, säger Gunilla Frost på Mora Hemslöjd.

– Både under sommaren och under Vasaloppet ökar köptrycket. I år har vi inte riktigt lika mycket besökare som förra året. Men då firade hemslöjden sitt 100- årsjubileum. Det är svårt att toppa, säger Gunilla.

Att Mora Hemslöjd skördar frukterna från Vasaloppet förvånar nog ingen. Men butikerna bortom centrum märker inte av någon shoppingturism under vasaloppsveckan.

– Jag kan inte påstå att Vasaloppet innebär mer kunder, säger Margaretha Karlehag, som arbetar på Tygstugan.

– Fast sommartid innebär definitivt mer turister. Framför allt utländska. Vi har mycket tyskar, holländare och norrmän här, säger Margaretha.

Den starka gränshandeln med Norge förklarar delvis varför omsättningen ökat.

– Visst är det billigt här för norrmän. Fast intrycket jag fått är att de inte har så många tygbutiker i Norge. Då är det tacksamt att köpa tyg hos oss, säger Margaretha.

De utländska turisterna märker man också av på Mora Lek o Hobby och Noret Blomman, berättar Per Gruschka och Ammi Alexandersson.

En affär som däremot inte ser någon större avkastning sommartid är Möbelrondellen i Noret. Timmy Driscoll, kundansvarig, berättar att det kommer in norrmän och tittar. Och visst säljer man en och annan lampa. Men det är inte många som köper en soffa på sin semester.

Elon på gågatan däremot lockar många turister. Det är bland annat norrmän som behöver saker till sina ”bobilar”, det vill säga husvagnar.

– Det är bra snurr här i Mora. Det är bra drag. Turisterna är köpstarka, säger butikschef Peter Halvarson.

– Och centrumhandeln är viktig. Det är genom den som bygden lever upp. Vi är inget stort köpcentrum ute på en åker. Här finns hederliga, traditionella småbutiker med samma personal som man ser varje dag. Jag tror folk gillar det, och vänder sig allt mer till sånt. Det är ett skönt, seriöst intryck man får av oss, säger Peter.

Bäst går det dock möjligtvis för Maria Eriksson, som stressat inte hann svara på frågor då kunderna myllrade i klädbutiken Kompis. Turister eller ortsbor, det framkom inte.

Stefan Rämgård
stefan.ramgard@dt.se