Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Doverskog: ”Otroligt – det här visar hur starka vi är”

Tredje utsålda huset hemma mot Frölunda i fredags, en tredje plats i publikligan och 500 åskådare över budget.
När andra lag tappar publik går Leksands IF åt andra hållet.
– Den här resan vill folk vara med på och det här drar folk, säger klubbdirektören Anders Doverskog.

Annons

Efter matchen mot Frölunda klev Leksand förbi HV71 i publikligan och drar just nu det här landets tredje största publik, 6 551 i snitt.
– Otroligt egentligen. Vi vet att vi har starkt stöd och att vi har en hockeypublik här runt omkring, men det är en liten region och en liten ort. Att dra 7 650 en sån här kväll visar hur starka vi är, säger Anders Doverskog.
De nio första hemmamatcherna innebär att Leksands IF ligger drygt 500 personer över publikbudget.
– Det stämmer, men vi måste vara ödmjuka inför det. Det här kan svänga fort när det vänder. Spelar vi bra drar vi publik. Det vet vi. Vi tar match för match.

Men vad innebär det för den finansiella budgeten?
– Det gör mycket. Pengarna tickar in och det känns ganska stabilt ändå med publiksiffrorna. Jag tror folk vill hänga med här. Jag hoppas och tror att vi kommer att ligga här.

Det har varit mycket snack om publikkris i svensk hockey, hur ser du på det?
– Så är det. Generellt tar vi det på allvar. Det kan vara nyhetens behag även här i Leksand. Vi måste har respekt för det där. Det enda sättet är att utveckla produkten. Det viktigaste är på isen. Sedan måste vi bygga upp vår produkt. Vi måste få människor att trivas i arenan.

Ni hade lite sämre publiksiffror i inledningen?
– Ja, men många är nog positivt överraskade att vi klarat det så bra. Det har blivit ett positivt tryck kring hockeyn. Den här resan vill folk vara med på och det här drar folk.

Vid den här tiden i fjol gick Leksands IF ut med krisbudskapet, pengarna var slut och det skulle krävas en rekonstruktion för att inte göra konkurs.

Hur har det påverkat organisationen i dag?
– Vi har en otrolig kostnadsmedvetenhet i föreningen och man bli otroligt ödmjuk när man går igenom någonting sånt här. Ekonomin är stabil, publiken strömmar till och reklamförsäljningen har vi löst bra. Men vi måste leverera och jobba stenhårt, säger Anders Doverskog

Det finns dock orosmoln.
Klubben har skurit i bemanning på kansliet.
Just nu ligger klubben långt under den sponsorbudget ledningen dragit upp.
– Vi har ett brutet räkenskapsår och lagt en budget på det vi ska ha in när året är slut i april. Vi ligger efter, men vi har ligans minsta organisation. I tid så ligger vi efter. Men vi jobbar dagligen med det här och nöter in det här. Det påverkar likviditeten på kort sikt, men vi kommer att jobba in det här. Det är jag helt övertygad om.

Det finns vita fält på sargen, vad beror det på?
– Det beror på att vi går kort på marknadssidan. Men, vi kommer att tillföra säljkraft när vi känner att det här bär sig. Vi gick ut i våras och sa det. Vi vill se att vi klarar av det här. Då kommer vi att bygga det här underifrån. Vi kommer att behöva säljkraft. Sedan är det inte lätt att gå ut och sälja reklam i dag. Här måste vi gå ut och försöka ett annat sätt att paketera.

När kommer ni att bygga på marknadssidan?
– Vi ska se att det här bär sig. Sedan kan vi ta tillfällig hjälp. Etablerar vi oss och ligger på den här nivån, då måste vi förstärka.

Finns det pengar för att förstärka truppen ytterligare?
– Det känns som om Tommy (Salo, sportchefen) fått ihop det lag han vill ha på isen. Nu tror jag personligen att det handlar om att hitta en arbetsro och stabilitet. Det finns mer att ta ut.

Om publiken fortsätter att strömma till, bidrar det till en större spelarbudget?
– Det lägger jag mig inte i. Det får du fråga Tommy om. Nu jobbar vi med den trupp vi har. Har han tankar runt det får han presentera det. Budget ligger och det är den vi jobbar med.

De senaste värvningarna har finansierats via pengar ur ”Vision 2019” – en fond där supportrar kan gå in och stötta med öronmärkta slantar till lagbygget.
– Det har vi använt nu faktiskt. Över en halv miljon har gått till de sista förvärven. Men, den här fonden kommer vi att jobba mycket hårdare med så det blir mer tydligt. Det är en sån aktivitet som går direkt till A-laget.

Hur ser du på läget just nu?
– Framöver, ska vi etablera oss i den här ligan och det kommer att kosta. Men med tanke på den resa vi gjort och där vi var för ett år sedan. Nu ligger vi i mitten av ligan och det känns otroligt bra.

Kristian Bågefeldt/DT