Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Edvardsson om TDF: "Utan Johannes hade det aldrig funkat"

Annons


Håkan Edvardsson cyklade hela Tour de France på samma antal dagar som eliten. De 347 milen avverkades på 21 dagar.
- Utan sonen Johannes hade det aldrig funkat, säger Håkan Edvardsson.

Åtta timmar i sadeln varje dag. Först i extrem hetta, sedan i regn och snöblask på bergstopparna.
Hälsenan krånglade, det var svårt att hitta och ibland rent ut sagt tråkigt.
Men han gjorde det, Håkan Edvardsson.
Eller ska vi säga dem. För utan sonens slit i bilen hade Håkan stått sig slätt.
- Så är det. Johannes gjorde ett hästjobb, det var hans sommarjobb som mest bara blev en evig väntan, men han bet ihop, säger Håkan.
Johannes själv erkänner att det var långtråkigt.
- Jag kom till byar där de stirrade ut vår svenskregistrerade bil och mest stod och glodde på avstånd. Det var inte mycket till konversationer, även om jag kan en del franska, erkänner Johannes.

Gick ner 16 kilo

Håkans experiment gick ut på att under ett års tid försöka träna upp en motionärskropp till att klara ett av världens tuffaste elitlopp på cykel.
Håkan tränade och tränade. Under vintern körde han en timme eller två i Faluns nya cykelvelodrom innan han gick till jobbet om morgnarna. Han lade om kosten enligt experten på Tour de France, Marcus Ljungqvists tips.
I slutändan lyckades Håkan gå ner 16 kilo, från 96 kilo till 80 kilo.
- Mitt nya projekt är att gå från 80 kilo till 95 kilo, skämtar han.
Huvudmålet var egentligen inte att utföra en prestation utan att försöka gå ner i vikt och undvika ohälsa. Något han fått diagnostiserat och som ligger i släkten.
- Jag försökte ändra lite livsstil 1999 då jag fick en första prognos om vad som skulle kunna ske med för tidig hjärtdöd. Men det blev aldrig riktigt en livsstilsändring. Så då kom den här idén upp. Projektet krävde totalt engagemang, säger Håkan.
Efter att ha utfört loppet och tagit sig hem till Sverige hamnade hans prestation i skymundan för det hemska terrordådet i Oslo och på Utöya.
- Det var hemskt det som hände i Oslo, säger Håkan och erkänner att han byttes ut i sista stund från TV-soffan till förmån för extra sändningstid från terrorattentatet.

Kokade ris

Under själva loppet åt han ris och tonfisk på kvällarna. Riset hade Johannes kokat i bilen på en liten bärbar kokare.
- Det är kost som jag fått hjälp av Marcus Ljungqvist att planera. Men Johannes var den som såg till att det blev gjort och tog emot en trött pappa på kvällarna.
Kosten var annars lite problematisk då han fick problem med magen.
- Jag klarade inte sportdrycken, men istället för att få mig salterna via sportdrycken åt jag jordnötter som magen tålde bättre, berättar han.
Ett annat problem som de också tvingades betvinga var de ständiga transporterna mellan de olika etapperna. Dåligt skyltade vägar i byar som knappt fanns på gps:en.
- Problemet var att Johannes inte kunde knappa in nästa stad, för då missade han en avstickare i bansträckningen där jag cyklade, förklarar Håkan Edvardsson.

Full tilltro

Marcus Ljungqvist, som själv cyklat tävlingen och numera är sportdirektör i Sky Sports, är imponerad över prestationen.
- Allt hade kunnat hända, hälsenan spökade och sedan är jag imponerad över att de löste logistiken själva. Det här blir ett lyft för Håkan som människa, säger Ljungqvist.

Trodde du seriöst att han skulle klara det?
- Ja, det trodde jag. Det är ju jag som legat bakom träningen. Men jag är imponerad för man visste ju att det fanns risker. Men jag trodde faktiskt att han skulle klara det.
Nästa projekt för Håkan Edvardsson och Marcus Ljungqvist är att ut och föreläsa samt att skriva en bok om äventyret och livsstilsförändringen. Tidigare har han, tillsammans med Marcus Ljungqvist, skrivit boken "Tour de France är ett jobb".

BENGT PETTERSSON

023-47554
bengt.pettersson @daladem.se