Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever från Falu frigymnasuim åker till Indien och gör projektarbete

Annons

10 elever och 3 lärare åker i dag måndag till Indien för att göra klart sina projektarbeten.
-Vi är ju inte bara där för att göra vårt projektarbete, vi gör det här för att lära oss något på riktigt och för att göra skillnad, och det tror jag verkligen att vi kommer att göra, säger Olivia Elf.

På måndag lyfter planet mot Bombay för 10 elever och 3 lärare från Falu frigymnasium.
-Vi har väldigt mycket förväntningar, berättar Sofia Elf.
Eleverna kommer från både samhälle- och naturklasser och ska tillbringa nästan tre veckor i Indien och göra klart sina projektarbeten. Det hela började med ett projekt för att rädda Indiens tigrar.

Bara 3200 tigrar kvar

Förra året var tre lärare och sju elever i Indien för att göra en förstudie. Det var då de kom i kontakt med Margerie. Hon driver ett center för att skydda och bevara den hotade tigerpopulationen och jobbar väldigt nära baygastammen som lever på gränsen till Kahna national park. Hon är klassens kontakt i Indien och har gett uppslag och idéer till flera av de projekt klassen ska jobba med.
-Det finns ju bara 3200 tigrar kvar i världen, och mycket tyder på att sådana här alternativa projekt är väldigt effektiva i förhållande till mer traditionella metoder, berättar Helena Diedrichs, en av lärarna som ska åka med.

Det ska vara ett utbyte

Lärare Helena Diedrichs hoppas att elever ska kunna göra samma sak nästa år och följa upp projektet, hon menar att det viktiga med den här typen av projekt är kontinuitet.
-Det ska vara ett utbyte, vi räknar med att lära oss minst lika mycket från dem, som dem från oss, säger hon.
-Jag tror det kommer ge ett väldigt bra perspektiv på vårt eget samhälle också, säger Oscar Joos.

Solkokare

För många av de fattigaste i Indien är tjuvjakt en viktig inkomstkälla. Margeries metod är att försöka hjälpa bybor att finna alternativa försöjningssätt till tjuvjakten och på så vis skydda tigerbeståndet.
-Det finns ju en anledning till varför de dödar tigrar, menar Julia Elf.
-Ja, det är ju inte direkt för att de är onda, fyller Olivia Elf i.
Klassen har inriktat sig på en rad olika problem. De har bland annat köpt fyra "solkokare" som de ska donera till byborna. Solkokare fungerar som paraboler och samlar värme från solen, som man kan använda till att koka vatten eller laga mat.
-Som det är nu samlar kvinnorna ved i nationalparken då alla mat tillagas över öppen eld. Det är väldigt tidskrävande och det är inte speciellt bra att andas in rök från elden hela dagarna,
Några av eleverna kommer att hjälpa till med engelskundervisningen och andra kommer tillsammans med Margerie utbilda bybor i betydelsen av Neemträd. Neemträden växer lokalt och är viktiga då de bland annat innehåller ett av de verkande ämnena i malariaprofylax.

ERIK PETERSSON
023-47 607
erik.petersson@daladem.se