Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever på Gylle tycker till om undervisningen

Annons

En bra lärare ser till att alla hänger med. Det säger Denice Andersson och Hanna Mattsson som går i nian på Gylleskolan.
De tar två av sina lärare som exempel, Daniel Axelsson, samhällskunskap och Camilla Wikblom, idrott.
Båda blir glatt överraskade över berömmet.

Som DD berättade i lördags är Skolinspektionen klar med granskning av arbetet på Gylleskolan. Denice Andersson och Hanna Mattsson läser om bristerna som Skolinspektionen listat.
De funderar kring frågan hur undervisningen kan blir mer intressant.
Att få trettio sidor i en bok i läxa och sedan prov, utan hänvisning till vilka områden som är viktiga, det är inte bra undervisning, säger Denice Andersson och Hanna Mattsson.
- Det bästa är när läraren varierar lektionerna. Man kan läsa i boken, titta på film, diskutera...
Diskussioner är bra. Men de som inte hängt med från början kan inte vara med. De sitter mest av lektionen, resonerar tjejerna.

Berömmer lärare

De tar upp stressen i skolan som ett problem. De går mellan lektioner på 40 minuter.
- Man måste byta ofta. Vi har en lektion i svenska på 30 minuter. Man hinner knappt komma igång.
Läxor och prov varje vecka ger en känsla av att aldrig vara ledig, tycker eleverna.
DD ber dem nämna två lärare som de vill berömma för sitt sätt att undervisa.
De bestämmer sig snabbt för Daniel Axelsson och Camilla Wikblom. Deras lektioner är roliga och intressanta, de går tydligt igenom vad som gäller för olika betygskriterier, berömmer Hanna Mattsson och Denice Andersson.

Lära av eleverna

Båda lärarna berättar att de tycker mycket om sitt yrke och att träffa tonåringar varje dag.
- Jag tänker också att jag lär mig av dem, säger Daniel Axelsson.
I idrotten har Camilla Wikblom en genomtänkt idé för att få varje elev intresserad.
- Men de behöver inte göra samma saker. Det viktiga för mig är att alla är med.
Hon efterlyser mer tid för att reflektera i efterhand, vad fungerade bra eller inte.
Daniel Axelsson betonar behovet av tid för att förbereda lektioner.

KARIN SUNDIN
0243-920 03
karin.sundin@daladem.se