Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Eleverna: ”Spara inte på oss”

– Distansera er inte från invånarna – ompröva beslutet om att spara på Komvux.
Den uppmaningen riktar vuxenutbildningens elever – med lärarstöd – till kommunens politiker.

Annons

Kommunfullmäktige har ställt sig bakom ett generellt sparbeting på 1,2 miljoner kronor för Komvux.
Det motsvarar, enligt­ personalen, 2,5 av totalt 10,5 pedagogtjänster.
Nu vädjar elever och personal till politikerna att ompröva beslutet, som de säger kommer att leda till ökad distansundervisning, lärarlösa studier.

Några argument som framförs är:
• Forskning visar att läraren är oerhört betydelsefull för studieresultatet.
• Många elever, inte minst nysvenskar, saknar studievana eller har inte studerat på många år.
• Samhället kommer ändå att få ta kostnaderna, men då efter mänskligt lidande och i form av långtidsarbetslöshet och ökat bidragsberoende.

– Utan lärare skulle det ha varit jättesvårt för mig att lära mig svenska, säger Bermelie L Martinez, sfi-elev med filippinska rötter.
Komvuxeleven Joakim Virtanen, som har varit framgångsrik företagare och har så stora IT-kunskaper att han anlitas som lärare – av lärarna, läser in högskolebehörighet för att kunna uppnå sina mål.
– Distansstudier är inget för mig, det är tack vare stöd av lärarna och genom diskussioner jag utvecklas och når resultat. Lärarna kan dessutom anpassa sin pedagogik till varje enskild elevs nivå, säger han.
– Besparingen slår hårdast mot de svagaste, men är också kortsiktig och riskerar att bli en dyr affär för samhället, säger lärarna Stefan Lundgren, Anna Pettersson och Anette Bertilsson.
De konstaterar att verksamheten bygger på flexi­bilitet och individualisering samt att Komvux ger invånare i ”försvinnande” yrken en chans till en nystart.

Kent Olsson/DT