Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En lyxbil från öst

Jan Englund körde sin Trabant i flera år men nu har han växlat upp till den östtyska ”lyxbilen” Wartburg. För att ha råd med den bilen i forna Östtyskland var det nödvändigt att ha gott om pengar, helst från västsidan.

Annons

Första december hämtade Jan Englund hem sin Wartburg 353S 1986-årsmodell från Wittenberg i Tyskland.
– Det är en gammal man som hade köpt den när den var ny och körde den fram till 2011 då han ställde av den, berättar Janne Englund.
Janne körde sin Tranbant i flera år men på den årliga träffen med Nordiska Trabant och IFA-vänner i Insjön i augusti fick han frågan om han ville sälja bilen.
– Jag svarade att om jag får tag på en Wartburg så kan jag sälja.

Bilen han hittade i Tyskland har bara gått 2500 mil och ser nästan ny ut. Den har en 3-cylindrig 2-taktmotor och låter som en gammal Saab. Den är lyxutrustat med soltak och dragkrok.
Ny kostade den 23?000 östmark att jämföras med Trabanten som kostade 8000.
Janne Englund säger att den går bra och berättar att den var uppe i 126 km i timme på tyska autobahn.

Nordiska Trabant och IFA-vänner kommer också i sommar att han en träff vid gamla badet i Insjön första dagarna i augusti. Förra året kom 120 bilägare, många från Tyskland.
De gamla östtyska bilarna har blivit lite kult och Janne Englund säger att det som fascinerar honom bland annat är det genuina hantverket. Till exempel tillverkades större delen av Trabanten kaross av pressad bomull som sedan lackades.

Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se