Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En väg tillbaka till studierna

Annons

Tidningen har tidigare berättat om projektet Vägval – framtid. Ett projekt som går ut på att hjälpa ungdomar att slutföra sina högstadie- och gymnasiestudier.

Här berättar fyra av ungdomarna om sin bakgrund och vad projektet gjort för dem.

Matti Öhman är 22 år och läser just nu det yrkesförberedande hotell- och restaurangprogrammet i Smedjebacken.

Egentligen är han från Strängnäs, men han har via behandlingshem i Stockholm och gymnasiestudier i Eskilstuna kommit till Smedjebacken.

– I Eskilstuna bodde jag själv, jag valde fel linje på gymnasiet och skolkade mycket. Jag mådde dåligt redan innan och jag var inte klar med mig själv, säger han och förklarar att det var så det gick snett med studierna.

När han sedan flyttade till sin mamma som bor här i Dalarna kom han i kontakt med projektet Vägval – framtid.

Efter några månader i den dagliga projektverksamheten som innehåller allt från friskvård till KBT kunde han börja plugga igen. Och nu tillbringar han måndag till fredag i köket.

– Jag tycker att det är kul att laga mat, så jag har verkligen träffat rätt, säger han och berättar att drömmen är att resa runt i världen och arbeta som kock.

För Jennifer Telilä, 25, började allt med att hon halvvägs in i gymnasiet blev gravid. Hon valde då att hoppa av skolan, men nu lyser studieglädjen igen. Hon varvar nu projektdagarna med att läsa matte och engelska, och hon är i framtiden inställd på att gå en folkhögskola i Leksand som fokuserar på hantverk.

– Jag vill arbeta med händerna, konstaterar hon.

Bredvid Jennifer sitter Johanna Olsson. Hon är 16 år och för henne startade problemen när hon gjorde en abort.

– Jag blev kass i psyket och jag klarade inte av skolan.

Hon började i projektet för bara några veckor sedan, men redan nu känner hon att det hjälper.

– Det har blivit mycket bättre, och jag mår mycket bättre av att gå här, säger hon och fortsätter:

– Det som är så bra är att vi gör olika saker och att vi kan diskutera allt med alla, varandra och lärare.

Jennifer fyller i:

– Tryggheten är det bästa, vi har skapat en trygghet mellan oss.

Madicken Jönsson är precis som Johanna 16 år. Men för henne grundade sig problemen i att hon i grundskolan skolkade mycket, och att självkänslan var låg.

– Jag var rädd för att jag skulle börja skolka igen, så jag började i projektet i augusti, säger hon och berättar att hon också pluggar lite matte, engelska och fysik.

Alla är de rörande överens om att det behövs mer resurser i den ordinarie skolverksamheten för att hjälpa de som får problem i ett tidigt skede.

– Oftast ringer en lärare föräldrar och psykolog, men det är särbehandling. Man ska kunna prata med vilken lärare som helst, tycker Madicken.

– Lärare på allmän skola borde ha samma utbildning som våra lärare, till exempel i KBT och psykologi, säger Jennifer och tycker att det borde finnas flera projekt av den här karaktären ute i landet, vad hon vet finns det tre.

– Jag har aldrig fått så mycket hjälp som i det här projektet. Vi får lära oss att vi ska se utifrån oss själva och inte alla andra, alla har vi olika mål och förutsättningar, säger Madicken.

Beatrice Åström
beatrice.astrom@dt.se