Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Erbjudanden ska inte bara komma när det passar en myndighet"

Annons

Grundläggande samhällstjänster ska erbjudas till den som begär detta. De är inte så att "enstaka erbjudanden ska komma när det passar myndigheten" menar riksdagsman Kurt Kvarnström S som KU-anmäler regeringen.
Regeringen KU-anmäls för regeringens hantering av Lennart Karlsson i Ursens telefonbekymmer.

Televerkets slingriga tolkningar av regler och lagar och det ansvariga statsrådet Anna-Karin Hatts agerande får konstitutionsutskottet KU ta ställning till.
Enligt PTS – Post- och telestyrelsen – var inte Lennart Karlsson folkbokförd på adressen när han begärde sitt fasta abonnemang. Det tar statsrådet Hatt som intäkt på "att gällande lagstiftning fungerar i praktiken". Att Lennart Karlsson senare valt att folkbokföra sig i Ursen hör inte till saken hävdar Hatt. Det var så hon svarade Peter Hultqvist S i riksdagen i en interpellation.
Enligt anmälaren Kvarnström stämmer inte Hatts tolkning med gällande lag och dess förarbeten. Inte heller med det EU-direktiv som svensk lag överförts från.
Kurt Kvarnström begär nu att KU skall granska hur Hatts tolkning av lagen stämmer med vad som verkligen finns i Svea rikes lag.
EU-direktiv från 2002 säger att medlemsstaterna ska säkerställa att alla medborgare får tillgång till samhällsomfattande tjänster. Det ska göras till ett överkomligt pris om användaren begär tjänsten. Karlsson ska ha fast telefon om han vill ha det.
I den svenska utredningen när direktivet skulle bli svensk lag konstaterades, att "myndighetsuppgiften är att, när det behövs, utse en operatör att tillhandahålla sådana grundläggande tjänster".
De här tjänsterna ska finnas i hela landet. Det gäller då fast telefoni i stadigvarande boende till "var och en som begär det" slås det fast i utredningen och liknade skrivning finns också i propositionen som senare antogs av riksdagen.
Kvarnström ifrågasätter om Hatt verkligen tolkat lagen rätt, när hon hävdar att man ska vara bosatt på plats när omställning görs. Det vill säga en förändring.
Kvarnström menar att det rimmar illa med att ge telefon till var och en som begär det. Enligt hans uppfattning står detta i strid med EU-direktiven och förarbetena till den svenska lagen som följde på EU-direktiven.
Ett erbjudande ska inte bara gälla "när det passar en myndighet" skriver Kvarnström i sin anmälan.


CHRISTER NYMAN
023-476 36
christer.nyman@daladem.se