Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Ett framåtsyftande företag”

Ett företag som satsar på utveckling och på miljön. Det blev infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds betyg efter ett besök på Ernst Express i Avesta på måndagen. Lastbilar som drivs av trådbunden el är ett av de framåtsyftande projekten som transportföretaget deltar i.

Det vore närmast tjänstefel att inte ta upp cabotage inför infrastrukturministern hävdade vd Roger Blom vid mötet.

Cabotage är utländska åkare som dumpar priserna på körningar i Sverige.

– Det är ju bra när det fungerar, men det fuskas med detta.

Cabotage är att utländska åkare kommer in i Sverige och har rätt att köra sju dagar och under den veckan har de tillstånd att köra tre laster. Men det här fuskas det mycket med.

– Det är så att utländska bilar i dag är stationerade i Sverige, säger åkeriförman Hasse Eriksson.

För att komma till rätta med problemet aviserar Elmsäter-Svärd att det kan komma att införas sanktionsavgifter mot allehanda fusk i branschen. Böter har inte fungerat därför att de inte betalas. Det finns ett förslag på att sanktionsavgift ska tas ut på 20 000 kronor. Om de inte betalas så stoppas fordonet.

En sådan avgift ser svenska åkare fram emot.

– I dag så dumpas priserna av utländska åkare. Då deras kostnader ligger på en fjärdedel av de svenska, säger Roger Blom.

Ernst Express ser också fram emot att nya och mer miljövänliga drivmedel tas i bruk och kan i dag peka på att man radikalt minskat på förbrukning av drivmedel i förhållande till körda mil.

I dag har man 14 fordon som går på biodiesel. Nästa år planeras inköp av fordon för metangasdiesel och hybrider som kan använda el eller biodiesel.

Avestaåkarna hoppas nu av regeringen på infrastrukturuppbyggnad för att elnät byggs ut för tunga fordon. Lastbilar som hämtar kraften uppifrån som de gamla trådbussarna en gång gjorde. Vidare utbyggnad av nät för flytande biogas.

– Det är en jätteviktig omställning vi har just nu av hjulbaserade transportsystem som har räckvidd på 20-30 mil, menar Blom.

Lastbilar kommer alltid att behövas är branschens övertygelse.