Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

EU avfärdar oro för regionala flygplatser


Den översyn av reglerna för finansiering av flygplatser som EU-kommissionen gör är inget hot mot svenska regionala flygplatser.

Det framhåller Pernilla Baralt vid EU-kommissionens representationskontor i Stockholm.

Peter Hultqvist (S), riksdagsman, och Marita Ulvskog (S), EU-parlamentariker, har bägge uttryckt oro för den översyn som EU-kommissionen just nu gör.

De befarar att offentlig finansiering av regionala flygplatser tvingas upphöra med avveckling av flygplatser som följd.

I Dalarna handlar det om flygplatserna i Borlänge och Mora, och planer på en flygplats i Malung-Sälen.

Men flygplatser i Dalarna eller övriga Sverige kommer inte att beröras, understryker Pernilla Baralt.

– Jag vet inte var det kommer ifrån. Kommissionen genomför en översyn av riktlinjerna för finansiering av flygplatser och för statliga igångssättningsstöd för flygbolag som verkar vid regionala flygplatser. De nya riktlinjerna ska ersätta de gällande från 1994 och 2005, säger hon.

– Kommissionens förslag kommer fortsatt ge medlemsstaterna rätt att ge statligt stöd till regionala flygplatser, särskilt till länder med stor yta och gles befolkning. På mindre orter och på avlägsna platser är flygplatserna verkligen av vital betydelse.

– Kommissionen är väl medveten om att flygtransporter, och därmed även regionala flygplatser, är viktiga för att bibehålla jobben i flera glesbefolkade regioner i Sverige och andra medlemsländer, säger Pernilla Baralt.

EU-kommissionens förslag presenteras inom de kommande veckorna.

– Sen kan det finnas delar av förslaget som måste diskuteras

Medlemsländerna kan enligt EU:s regler ge mindre flygplatser, färre än 5 miljoner passagerare per år, uppstartsstöd för att attrahera flygbolag att sätta upp nya flyglinjer. De har också en möjlighet att införa allmän trafikplikt för att säkerställa ett minimiutbud av regelbunden lufttrafik på vissa flyglinjer.

Riktlinjerna från 1994 om statligt stöd inom luftfartssektorn ger också möjlighet att ge bidrag till grupper som bor på avlägsna platser för att säkerställa flygtransporter för dem för att de ska kunna förflytta sig utanför sin region.

Vidare kan ett medlemsland ge finansiellt stöd till en flygplats inom ramen för reglerna om tjänster av allmänt ekonomiskt intresse.