Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Få flygplan men stort intresse från publiken

Annons

Helgens Kräftstjärtsvängen på Siljan Air Park bjöd på en hel del sevärdheter både på marken och i luften.Lite smålynnigt väder ute i landet gjorde dock att antalet flygplan decimerades, och flygdagen i Mora gjorde ju inte saken bättre.

Vart tredje år arrangeras flygdag i Dala-Järna samtidigt med Kräftstjärtsvängen. Dock inte i år. I stället fick flygentusiasterna i Siljansnäs konkurrens av flygdagen i Mora. Inte så lyckad, menade någon. Bristande samarbete och kommunikation.

Med lite tur skulle i alla fall gästande flygplan vid Mora flygplats, ”Flygande tunnan” och ”Viggen”, flyga in över Siljansnäs på lördagseftermiddagen.
Vid nästa års 25-årsjubileum ska det bli andra bullar. Då ska det firas rejält vid Siljan Air park. Då blir det varken konkurrens från Dala-Järna eller Mora.
Flygplatschef Ingmar Lind ville inte kommentera saken över huvud taget.
Han såg istället fram mot årets kräftsväng.
– Det är alltid lika entusiasmerande även fast man springer benen av sig flera dagar i förväg.
Vädret över Siljansnäs såg bra ut på lördagen. Oroligare väderlek i andra delar av landet gjorde dock att många piloter valde att stanna hemma. Någon flygteater blev det inte i år. Calle Rönn hade haft svårt att få ihop folk.

Publikintresset var det dock inget fel på. Många vuxna och barn passade på att sitta upp i den gamla brandbilen för en tur. Femkampsinslag à la Liseberg och tävling med papperssvalor var andra barnvänliga inslag.
En av årets attraktioner var den finska familjen Toivio som satsat på campingliv på högre höjder. Världens största ryskkonststruerade enmotoriga dubbeldäckare hade inretts i bästa husbilsstil.

Christer Klockarås/DT