Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Få saknar ”Skrotbron”

Den efterlängtade invigningen av nya bron över Västerdalälven blev en folkfest som lockade många Flodabor till Holsåker på lördagen.
På tio månader och för 25 miljoner kronor har Trafikverket skapat en modern broförbindelse mellan kyrkbyns båda sidor av älven.

Annons

Den nya bron är en drygt 70 meter lång bågbro i stål som med sin faluröda färg väl smälter in i trähusbebyggelsen på älvstränderna.

Det är en så kallad BKI-bro klassad för den tyngsta trafiken. En sju meter bred vägbana tillåter att alla typer av fordon kan mötas, vilket inte var möjligt på den gamla. Med sin rundade form kommer Holsåkersbron knappast att väcka en sådan motvilja bland bybor och kulturivrare som en gång den nu rivna fackverksbron från 1915.
”Det fulaste och mest vanskapta barn av storindustriell okultur” löd hembygdsskildraren Karl-Erik Forslunds skoningslösa kritik av ”skrotbron”, som han kallade den, stod färdig för snart hundra år sedan.

Strax efter tolvslaget klippte Sofia Jarl, kommunalråd i Gagnef, ett symboliskt band som spänts upp nedanför brofästet. Fanfarer markerade att bron var invigd och en karavan av veteranbilar blev först att rulla över älven efter den officiella invigningen.
– Jag känner en stor lättnad, sade Sofia Jarl.
Hon syftade på att såväl den tunga trafiken som räddningstjänstens fordon nu kan ta sig snabbt och smidigt över älven. Sedan i januari har den tunga trafiken fått ta omvägar på flera mil via Björbo eller Mockfjärd för att komma över ­älven.
Tomas Dolk har gjort en fotodokumentation av brobygget som premiärvisades i partytält på platsen.

Som företrädare för Dala-Floda intresseförening passade Dolk på att lämna över en symbolisk check till sopranen Anna Eklund-Tarantino.
En uppmuntran för hennes insatser för att göra operakulturen känd i bredare folklager.
Dala-Floda IF ville slå ett slag för folkhälsan och introducerade Brolunken.
Ett motionsprojekt som ska locka byborna att springa, gå eller lunka mellan de tre broar som nu är tillgängliga i Dala-Floda.

Rolf Sundblad/DT