Facket skriver öppet brev till ledningen

Vid ett möte inom IF Metalls gruppstyrelse på ABB Transformers i Ludvika ställde sig samtliga förtroendevalda bakom ett öppet brev till ABB efter den skriftliga erinringen mot en trio förtroendevalda.

I det öppna brevet skriver IF Metalls representanter:
"Som fackligt förtroendevalda är en av våra viktigaste uppgifter att medverka till att lösa konflikter eller tvister som uppstår, mellan medlemmar och företag eller arbetare, med ömsesidig respekt för varandra.
Vi som fackligt förtroendevalda i Transformers grupp 13 ska inte behöva känna oro och i vissa fall rädsla för repressalier från ABB. Klimatet mot oss fackliga har på senare år hårdnat, på drygt 1,5 års tid har fyra förtroendevalda i Transformers grupp 13 fått skriftlig erinran, varav en blivit tvångsförflyttad. Vi har förtroendevalda inom vår grupp som ställer sig frågan om de törs arbeta fackligt."
Det öppna brevet fortsätter med att de förtroendevalda förklarar hur de anser att ABB har misskött sig när de skriftliga erinringarna har delats ut:

"Man väljer att förstora problemen genom att ta till metoder som inte hör hemma i ett rättsamhälle, såsom att inte höra med alla parter innan man beskyller fackligt förtroendevalda för ett hotfullt och förolämpande beteende", skriver man och anser att samtalsklimatet nu är till skada för alla parter när man inte öppet kan diskutera olika åsikter:
"Konflikter, tvister och meningsskiljaktigheter kommer alltid att finnas men fackets och företagets ambition ska vara att lösa dem på rätt nivå, inte göra en höna av en fjäder", skriver Grupp 13:s förtroendevalda.

Det öppna brevet är skickat till bland andra Johan Söderström, chef för ABB Sverige, Carl-Johan Linér, platschef i Ludvika, transformatorchefen Magnus Ström, personalchefen Niclas Lamberg inom ABB Power Products och flera andra berörda personer och sitter uppe på anslagstavlorna i verkstäderna.
– Vi har fått brevet och vi har en fortsatt dialog med IF Metall, säger Christine Gunnarsson, presschef på ABB Sverige.

Bo Joffer/DT