Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Falun blev Auschwitz

Teater Albatross leder publiken hela vägen till gaskammaren. Det är en mycket stark föreställning om nazismen och Förintelsen. I helgen spelades den i både Falun och Leksand.

Annons

I 30 år har Teater Albatross från Halland berättat historier om bland annat Förintelsen. Välkända är Det var länge sedan orkestern spelade, som handlar om en kvinnoorkester i Auschwitz-Birkenau, och I skuggan av hatet växer blommor, om hur man kan finna kärlek och vänskap i en ond värld.

Sedan ett år tillbaka har Albatross, parallellt med den accelererande högerextremismen, antisemitismen och det europeiska hatet mot romerna, turnerat med Helig, en utomhusföreställning om nazismen och Förintelsen. I slutet av 90-talet framfördes Helig i flera europeiska länder bland annat i Polen men också i Afrika.

Det var en märkbart tagen publik i Falun som försökte hålla balansen på kanten till avgrunden vid Stora Stöten när de nazistiska slagorden ekade genom den svenska nationaldagen. Det ofattbara slukhålet vid gruvan var en perfekt inramning. Gång på gång slog det fasansfulla ekot mot Kopparberget. Ett eko som fortfarande är starkt, 70 år efter att koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades.

Helig är full av fyndiga och överraskande regi- och scenlösningar. Omgående påverkar rekvisitan atmosfären. Mitt på scenen står en jättelik bok med titeln Mein Kampf. Med hjälp av pantomim, musik, sång, akrobatik och eldskulpturer skapas en rad starka scener.

Uttrycksformerna kontrasterar livsglädje och tragik, det mänskliga mot det omänskliga. Den gripande avslutningen blir till en plågsam manifestation för det heliga, som är livet och människan, ständigt drabbat av förintande krafter.

Teater Albatross berättelse är blodfylld och fysisk. Livskraften i kropp och röst används fullt ut. Det är teater som häver gränsen mellan publik och skådespelare.

Råheten, hänsynslösheten och fanatismen som skildras så starkt av ensemblen är uttryck som inte enbart används för etnisk rensning. Det finns många andra sammanhang där makt och förtryck står på dagordningen. Det är dödstyst när regissören och manusförfattaren Robert Jakobsson går mot publiken och på måfå väljer åskådare och ting och upprepar ordet ”helig”, ackompanjerad av ljudet från lågorna från ett brinnande hjul, den urgamla symbolen för livscykeln, födelse, död och återuppståndelse, som vi sett skändas så många gånger.

Det finns en risk att eldskulpturerna och akrobatiken tar överhanden och skymmer budskapet, men Teater Albatross hanterar de olika konstformerna, inte minst den judiska vistraditionen. Föreställningens största styrka finns i den oerhörda överlevnadsviljan hos de förtryckta. Det är en kraft som ingen cynism i världen kan utrota. Helig är ett av de viktigaste debattinläggen jag sett på länge.

Falu kommun, Riksteatern Falun och Falu Gruva var delaktig i arrangemanget i Falun. Under söndagen framfördes Helig också i Leksand. Där samarbetade Kulturföreningen Paraden, Leksands kommun, Leksands församling, Leksands Sparbank, Dalarnas Försäkringsbolag, Magasinet CC, Sensus, Rättighetscentrum Dalarna och Nedansiljans FN-förening.

Engagemanget ovan visar att Theodor Adornos slitna tes inte stämmer, att man inte kan göra poesi efter Auschwitz.