Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här ska lärarna förbättra undervisningen genom att blogga

/

Bloggvärlden är för många synonymt med bilder på mode, design och lyxiga spaweekends. Men bloggvärlden finns också på Dalarnas skolor. I onsdags fick ett tiotal lärare från Falun och Rättvik praktisk handledning i hur man skapar en blogg och hur en sådan kan användas i den dagliga undervisningen.

Annons

Workshopen arrangerades i regi av Internetstiftelsen i Sverige och kretsade kring bloggportalen webbstjärnan, en sida som är speciellt anpassad för undervisning.

– Än så länge har vi bara startat upp bloggen men snart ska vi lära oss hur man layoutar och hur man lägger upp material. Man måste utmana sig själv och lära sig något nytt, speciellt IT. Våra barn har ju vuxit upp med det här och är orädda, vi är nog mer restriktiva och försiktiga. Det är något nytt och det kan bli fel. Och så är man ju lite rädd för att göra fel, sa Åsa Andersson och Mari Lööf Holm, förskolelärare på Hosjöskolan.

En tanke är att bloggarna ska kunna användas som en informationskanal mot föräldrarna. Genom att lägga upp bilder och videosnuttar från undervisningen får föräldrarna en inblick i skolans verksamhet och kan lättare hänga med i vad barnen lär sig. Själva arbetet med skapandet av innehåll utgör också ett kreativt undervisningsmoment för både lärare och elever.

– Vi vill använda bloggen till att kommunicera med hemmen. Små barn har ofta svårt att konkretisera och förklara vad de har gjort på dagarna och föräldrarna uttrycker ibland att de inte vet vad som pågår i skolan. Det här kan vara ett bra sätt att visa vad de faktiskt gör, sa Åsa Andersson och Mari Lööf Holm.

Workshopledaren Jennie Englund pratade om eventuell problematik som kan uppstå i samband med onlinepublicering. En fråga som dök upp var bland annat om man kan lägga upp bilder på barn hur som helst. Jennie förklarade att de på Linghedsskolan, där hon jobbar till vardags, valt att inte skriva ut barnens hela namn i samband med bildpublicering på bloggarna. Detta för att i största möjliga mån skydda deras identitet. Ett annat problem som diskuterades var elaka kommentarer.

– Man får hela tiden fråga sig, varför kommer de här kommentarerna till oss och hur kan vi motverka dem? Ibland är det helt enkelt så att det är internettroll, alltså folk som bara vill bråka, sa Jennie Englund.

Åsa-Katarina Andersson och Susanne Löfdahl arbetar som lärare för femmor och sexor på Hosjöskolan. De ser också stora fördelar med att arbeta med bloggar i undervisningen.

– Eleverna får jobba mot en mottagare och lär sig att bli nätsmarta. De tvingas tänka på vad de kan skriva och inte kan skriva. Det är också ett bra sätt att lära sig att hantera källor på.

Hosjöskolans rektor, Daniela Johansson, är mycket nöjd med workshopen och hoppas att metoden ska sprida sig till andra skolor i Dalarna.

– Det här är ett resultat av att vi intresserar oss för IT och det är ett av våra utvecklingsområden. Barnen lär sig nya saker och vi lärare lär oss nya saker, det är häftigt. Det ger ett mervärde att arbeta med digitala verktyg, avslutar Daniela Johansson.

Mer läsning

Annons