Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Får betala straffavgift till sitt gamla elbolag

När Elvine Lindell i Arvet, utanför Furudal, Rättvik, skulle ordna ett nytt elavtal för någon vecka sedan fick hon en obehaglig överraskning.
– Nej, du är inte kund hos oss, var beskedet hon fått från Dalakraft, som nu dessutom kräver henne på den saftig straffavgift.

Annons

Det har inneburit många och långa telefonsamtal, inklusive långa tider i telefonköer hos Baraspara som påstår att hon tecknade ett muntligt avtal för omkring ett och ett halvt år sedan.
– Jag har knappt sovit den senaste tiden, säger hon.

Inte nog med att Baraspara, som kallar sig prispressarföretag, mot hennes vilja och vetskap tecknat ett avtal hos Mölndals Energi. Tilltaget gav henne också en straffavgift hos förra leverantören.
Därför har hon tvingats använda sina mobiltelefoner flitigt på sistone. Häromdagen satt hon i telefon en och en halv timme.
– Vissa frågor hänvisar de till bara via sin hemsida där vem som helst kan läsa vad kundärendena gäller.
Något som Elvine Lindell inte tycker känns särskilt bra.

För några dagar sedan, lyckades hon ta sig ur medlemskapet hos Baraspara. Då hade hon först talat med konsumentrådgivningen i Mora, varifrån hennes hemkommun Rättvik köper den tjänsten.
Anledningen att hon börjar titta över bland annat elavtalen är att hon närmar sig pensionsåldern och därför försöker sänka sina månatliga utgifter. De ser just nu snarare ut att stiga.

När hon tog kontakt med Dalakraft, i tron att hon var kund där och att det femåriga avtalet skulle löpa ut, konstaterade de att hon inte längre var deras kund. I stället kom kalldusch, i form av en räkning, med posten.
På nedersta raden står en nätt liten summa på 3 585 kronor.
– Det är en straffavgift jag får från dem.

Eric Salomonsson
eric.salomonsson@daladem.se