Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Far och son Israelsson kör rally - Lasse tillbaka i rallybilen efter tio år

För de som är intresserade av motorsport i allmänhet och rally i synnerhet, så ringer det något bekant när Lasse Israelssons namn nämns. Inte så konstigt, han har hållit på med motorsport i snart 40 år och är nu tillbaka i rallyskogarna med en nybyggd bil.
– Det är som en kronisk sjukdom, säger Lasse Israelsson.

Annons

Han började sin karriär i slutet av 70-talet och då var det en Opel Ascona A som gällde, men han hann göra slut på en gammal Rally-Kadett innan det.

– Minns jag rätt så blev det nog kanske någon Volvo Amazon med som fick sätta livet till, funderar Lasse Israelsson.

Men riktigt på allvar blev det med Asconan och den och ytterligare någon åkte han med under några år, fram till den senare delen av 80-talet, då började det bli ont om hela och raka karosser, så Israelsson fick bygga nytt.

Han byggde då sin första Ascona B och det höll han fast vid ända fram till han la hjälmen på hyllan i början av 90-talet.

– Jag kände att jag gjort mitt och det hade börjat dyka upp småbarn i huset, konstaterar Lasse Israelsson.

Men det dröjde inte länge innan han fick plocka ner hjälmen från hyllan igen, det kom nämligen ett erbjudande som han hade svårt att tacka nej till.

– Det var min kompis Bosse Bergstedt som lockade med ett riktigt intressant projekt, han hade fått tag på en fabriksbil från Ford, berättar Lasse.

Det handlade om en Ford Escort Mk2 som fabriken i England byggt och den byggde Lasse upp igen och de bildade sedan ett team som körde tävling under flera år.

– Men tragiskt nog gick Bosse bort 1999 och vi körde kanske ytterligare ett år innan vi la ner det hela, säger Lasse.

Han gjorde något enstaka inhopp i hyrda bilar, men sedan var det slutkört. Samtidigt hade sonen Andreas börjat med Folkrace som 15-åring och det tog all Lasses energi att hålla i gång det. Men suget var inte helt borta, han hade lite smått hållit på byggt på en nya Escort, men när den var färdig så kom en norrman med stora plånboken och den flyttade till Norge,

I mitten av 2000 fick Andreas körkort och så blev det rally för hans del också och det håller han på med fortfarande. I vinter har han köpt en Toyota som gick i ett team som Toyota Sverige drev i början av 2000-talet. Bland annat Ludvikaföraren Thomas Thunström blev Svensk mästare i en av de bilar som ingick i teamet.

– Nu är satsningen att köra hela back-Sm och så många SM-tävlingar i rally jag kan få ihop ekonomi till, berättar Andreas Israelsson.

Konsekvensen är att Lasse Israelsson inte får vara själv i garaget längre med sitt bilbygge, nu får han trängas med Andreas.

För under några år har han byggt på en ny Ford Escort Mk2 och den var färdig lagom till vintern. För några veckor sedan var det premiär i Limas vintertävling och då hade Lasse tagit med sig den rutinerade kartläsaren Thomas Nilsson från Boden. Nilsson läser normalt åt Arne Rådström, från Torsby, och de har bland anant hållit jämna steg i Svenska Rallyt med Petter Solberg.

– Det gick fint, vi kom sjua och det får man vara nöjd med, säger Lasse Israelsson.

Någon jättesatsning blir det inte för honom, nu är det mest på skoj.

– Det är ett gift, värre än rökning.