Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fartdämpande hinder – eller en trafikfara?

Att farten genom Åkersbodarna måste sänkas är alla överens om.
Men farthindret som nu har byggts väcker frågetecken – inte minst hos de lastbilschaufförer som dagligen passerar byn.

Annons

– Det är på gränsen att jag tar mig igenom med släp i dag – hur ska det då gå i vinter med snö och halka? frågar bland andra Roger Jakobsson från Djura.

Han kör timmerlastbil med släp och hans upptagningsområde är skogarna kring Dala-Järna-vägen. Flera gånger om dagen passerar han Åkersbodarna med sitt 24 meter långa och 60 ton tunga fordon.
– Hade farthindret byggts smalt men rakt eller som nu fast längre, hade det fungerat bättre för lastbilstrafiken, säger Roger Jakobsson:
– Nu ska man köra snett genom chikanen vilket gör att vi måste åka över på fel sida en bra bit innan för att få bil och släp i rätt vinkel. Det är på håret att det går att få med släpet utan att hjulen hamnar på chikanen.
Att det nya farthindret sänker farten precis där det står råder det ingen tvekan om.
– Men ärligt så känns det nästan mer trafikfarligt än fartdämpande. Sen undrar jag hur de ännu längre lastbilstrailerna med skogsmaskiner ska kunna ta sig igenom här? säger Jakobsson.

Än så länge är det barmark, men om några månader kommer snön. Då ska plogbilen fram.
– Igenom kommer vi, även om det blir väldigt trångt. Men det kommer att ta längre tid att ploga då vi måste backa tillbaka och ta bort snön hela vägen fram till hindret och inte bara där man ska köra, säger en av snöplogsentreprenörerna.
– Sen är frågan var snön ska ta vägen? Den måste ju undan från chikanen. Jag är helt säker på att man kunnat sänka farten på ett smidigare sätt än det här.
Erik Stigsmark, projektledare Underhåll vid Trafikverket, är den som beställt chikanen i Åkersbodarna.
– Placeringen har bestämts tillsammans med byborna och utformningen av trafikingenjörerna och de konsulter som har anlitats.
– I beställningen var vi mycket noga med att snö-plogen skulle komma igenom. Den är 3,50 meter bred och chikanen är cirka 4,40 meter – så det ska gå bra.

Har du fått många kommentarer på ut formningen?
– Nej, men de lär väl komma nu efter artikeln. Skulle chikanen inte fungera får vi göra justeringar, men alla blir sällan nöjda i sådana här lägen.

Hur mycket har chikanen kostat?
– Omkring 50 000 kronor.

Annki Hällberg/DT