Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flera transporter ska gå till Gällivare

Strax före klockan tolv på onsdagen anlände­ det första kalktåget till kalkbruket i Kallholen utanför Orsa.
24 vagnar lastades ­under hela dagen för ­vi­dare transport på ­järnväg till Gällivare.

Annons

Under flera tillfällen både i november förra året och i våras genomfördes provtransporter med positiva ­resultat.
Enligt lokföraren på premiärtåget, Lennart Ljunggren, är sju till åtta transporter aktuella med kalk­laster inom de närmaste ­fyra veckorna.
Kommunikationschefen Eva Feldt på Nordkalks kontor i Stockholm bekräftar att det var en transport under onsdagen.
– Det var en ordinarie transport och det är cirka sju transporter till planerade. Det blir två transporter i veckan.

Det har länge pågått diskussioner om kalkleveranser på Inlandsbanan från Orsa till Gällivare.
Kalken ingår i tillverkning av pellets.
Tidigare har kalktransporterna skett med båt från Gotland till Luleå för vidare transport till malmfälten.
Kalkbrotten på Gotland har börjat sina och det är dyrt att bryta nya. På en plats har det även före­kommit protester mot kalkbrytning på Gotland.

Mot den bakgrunden har kalkbrottet i Orsa blivit ­intressant. Det är ett kalkbrott som ägs av Nordkalk.
Provkörningen av kalktransporterna var ett sam­arbete mellan Nordkalk, LKAB, Inlandståget och Inlandsbanan.
Med provkörningarna var avsikten att se om det var realistiskt att köra kalken på Inlandsbanan vad det gäller gångtid och bränsleförbrukning.
Inlandsbanan har sedan varit redo för transporterna. Tre nya lok, så kallade TMZ-lok, har köpts in. De går även att använda för annan trafik.

Även banan har rustats upp för att klara tyngre transporter bland annat sträckan mellan Arvidsjaur och Jokkmokk.
Det innebär att det går att köra gods på järnväg hela sträckan mellan Mora och Gällivare.
Bandelen går även att ­använda till omlednings­trafik när det inträffar problem på stambanan från Norrland till Södra Sverige.

Enligt lokföraren Lennart Ljunggren, som kört transporter under tolv år, så kan han köra 40 kilometer i timman på Furudalsbanan mellan Orsa och Kallholen.
– På Inlandsbanan är ­hastigheten 50 kilometer för kalktåget.
De 24 vagnarna är gamla malmvagnar från Narviksbanan, som ersatts av nya vagnar till Narvik.

Hans Olander/DT