Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyget är heligare än skolan

Annons

Sakta men säkert är flyget på väg att bli men större miljöbov än bilismen i Sverige. Det har en del forskare pekat på sedan flera år tillbaka. Men flyget har tyvärr en smått helig position i debatten, både i Sverige och i andra länder. Kanske beror det på att det finns en ohelig allians här mellan eliter som flyger mycket och en bred löntagarklass som för länge sen gått in i massturismens era. Hur det blir med en eventuell flygskatt under den nya regeringen är exempelvis oklart, även om miljöpartiet säkert driver på.

En flygresa mellan Stockholm och Göteborg tur och retur orsakar cirka 160 kilo koldioxidutsläpp per person, enligt Naturvårdsverkets uppskattningar. Hur mycket orsakar en tågresa samma sträcka? Svar: 3 kg. Att flyga är, ur biosfärens syvinkel, bland det mest miljöfarliga en människa kan göra.

Och nu kommer nyheten att den nya rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus tänker försöka lägga ner Bromma flygplats. Det är ingen lokal fråga. Bromma är Sveriges tredje största flygplats. Man kan vara helt säker på att utspelet, eller ambitionen, hos den rödgrönrosa majoriteten kommer att väcka stort rabalder.

Tanken är att det på flygfältet istället ska byggas bostäder. Det är bra. Men ännu viktigare är trots allt att en nerstängd flygpålats troligen kan leda till minskat flygande – och ökat tågresande.

Den nya majoriteten säger att de ska försöka stänga Bromma flygplats till 2022. Men det finnas ett avtal med staten som sträcker sig betydligt längre, till 2038. Menar kommunpolitikerna i Stockholm allvar med det här kommer det ändå att dröja mycket lång tid innan något händer. Löfven lär knappast vara särskilt förtjust. Och Jan Björklund har redan gått i spinn.

Men någon gång måste de fina miljöproklamationerna övergå i allvar och handling. Flyget är en miljöbov, en av de värsta. Och ändå är det långt svårare att lägga ner en flygplats än hundra skolor.

Storstäder och i synnerhet huvudstäder är en nations skyltfönster mot världen. Vad de rika metropolerna i västvärlden gör när det gäller trafiklösningar påverkar hela den övriga världen. Om fler och fler nationer och huvudstäder vågar utmana det heliga fluget skulle mycket mer än en och annan stängd flygplats vara vunnet.

Göran Greider

Annons